|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

حامی فرد: اعمال محدودیت شدید برای برداشت آب از رودخانه جاجرود در شهرستان پاکدشت

مدیر امور منابع آب پاکدشت گفت: با تلاش های قانونی این امور طی یک سال اخیر برداشت آب از رودخانه جاجرود در شهرستان پاکدشت به شکل گسترده ای محدود شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس "محسن حامی فرد" امروز (یکشنبه) با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش مهمی از رودخانه جاجرود (حد فاصل سد ماملو تا منطقه جیتو) و انهار طبیعی منشعب از آن در شهرستان پاکدشت قرار گرفته و حفظ طبیعت مخروط افکنه جاجرود از اهمیت ویژه ای برخوردار است، این امور در بخش های حفاظت و مهندسی رودخانه ها و حفاظت و بهره برداری از آب های سطحی حجم بالایی از فعالیت های مختلف را اجرایی کرده است.

حامی فرد با اشاره به اینکه از آذر ماه سال گذشته تا انتهای شهریور امسال تلاش شده تا بازه های بحرانی رودخانه جاجرود و انهار طبیعی منشعب از آن در سطح شهرستان شناسایی و انجام وظایف ذاتی و اعمال قانون به شکلی هدفمند برنامه ریزی گردد، تصریح کرد: در این خصوص با انجام تدابیر لازم و پیگیری کارکنان امور منابع آب پاکدشت، دو مورد خاکریزی و انحراف مسیر آب و آبگیر (سردهانه) در منطقه حمامک با اخذ دستور قضایی قلع و قمع گردیده است.

وی اضافه کرد: پس از این عملیات گسترده، با همکاری اداره آبیاری پاکدشت و مجری طرح نظارت بر شبکه های آبیاری و زهکشی جنوب شرق استان تهران، اقدام به احداث یک دریچه آبگیری شد که به این ترتیب برداشت آب از رودخانه جاجرود به شکل گسترده ای محدود گردید.

ضرورت اصلاح نقشه های تعیین بستر و حریم انهار طبیعی پاکدشت

حامی فرد در ادامه سخنان خود به دیگر اقدامات مهم این امور در شناسایی متصرفین بستر و حریم رودخانه جاجرود (حد فاصل سد ماملو تا منطقه کبود گنبد) اشاره و اظهار کرد: به دلیل اینکه این محدوده در حریم حفاظتی منطقه پارچین قرار دارد، از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است و بر همین اساس، تلاش شد تا محدوده های قانونی بستر و حریم رودخانه به اشخاص رسما ابلاغ و تذکرات لازم نیز به صورت اخطاریه هایی مجزا به متصرفین داده شود.

مدیر امور منابع آب پاکدشت ادامه داد: در حال حاضر، با وصول اعتراضات، سوابق و مدارک لازم برای اظهار نظر نهایی در قالب 36 پرونده به کمیسیون سه نفره رسیدگی به اعتراضات بستر و حریم ارسال شده که بدیهی است با قطعیت محدوده های قانونی بستر و حریم رودخانه، شرایط برای اعمال قانون فراهم شده است.

به گفته وی، با توجه به لزوم برخی اصلاحات در نقشه های تعیین بستر و حریم انهار طبیعی شهرستان، به ویژه انهار طبیعی موسوم به طغان – کهنک و علی خراط، با درخواست اداره منابع آب شهرستان پاکدشت، جلسات متعدد و سودمندی در دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه های شرکت آب منطقه ای تهران تشکیل شد و اصلاحات لازم بر روی حدود بستر و حریم نهر طغان انجام گرفت.

حامی فرد در ادامه با بیان اینکه اصلاح حدود بستر و حریم نهر مذکور سبب شد تا چهار مورد رفع تصرف اراضی بستر و حریم نهر طبیعی طغان در بالادست و پائین دست پل جاده تهران – مشهد عملیاتی شود، گفت: به این ترتیب سطحی معادل 30 هزار مترمربع از اراضی بستر و حریم رودخانه آزاد سازی شد.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح حدود بستر و حریم سایر انهار طبیعی شهرستان پاکدشت نیز مهم و ضروری است، بیان کرد: پیگیری اصلح حدود بستر و حریم سایر انهار طبیعی شهرستان در دستور کار قرار دارد که به تدریج انجام خواهد شد.

جهت لایروبی و ساماندهی بازه های رودخانه جاجرود بخشی از محدوده بستر و حریم واگذار می شود

حامی فرد در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح دیگر اقدامات امور منابع آب شهرستان پاکدشت، تصریح کرد: پیگیری انعقاد قرارداد استفاده از منافع حاصل از اجاره بستر برای لایروبی و ساماندهی بازه های بحرانی در منطقه در حال انجام است که با توجه به برگزاری نشست های متعدد با مجاورین و متقاضیان این طرح، طولی در حدود 12 کیلومتر از محدوده بستر و حریم در حال واگذاری است.

وی سپس افزود: بخش مهمی از اقدام های قانونی شامل آگهی مزایده، جمع آوری تقاضاها و برآورد منافع اجاره بستر توسط کارشناسان رسمی دادگستری انجام شده و خوشبختانه با انجام این اقدامات بخش مهمی از اراضی تحت حفاظت این امور تعیین تکلیف می شود.

پر و مسلوب المنفعه شدن 66 حلقه چاه آب در پاکدشت

حامی فرد در ادامه سخنان خود به بحران شدید آب در منطقه پاکدشت و افت شدید سفره های زیرزمینی دشت ورامین و بحرانی شدن وضع موجود اشاره کرد و گفت: امور منابع آب پاکدشت با وجود کمبود نیروی انسانی، تلاش کرد تا در جهت تحقق اهداف مورد نظر شرکت آب منطقه ای تهران و جلوگیری از بحرانی تر شدن وضع موجود اقدام نماید و بر همین اساس از آذرماه سال 92 تا پایان شهریور امسال، تعداد 66 حلقه چاه مجاز و غیرمجاز را با اخذ حکم قضایی پر و مسلوب المنفعه نمود.

مدیر امور منابع آب پاکدشت سپس یادآور شد: از میان چاه های پر شده 14 حلقه چاه مربوط به شرکت آب و فاضلاب شهری و چهار حلقه مربوط به آب و فاضلاب روستایی است که در تنیجه پر شدن 66 حلقه چاه مذکور حدود یک میلیون مترمکعب آب در سال در سفره های زیرزمینی منطقه حفاظت خواهد شد.

حامی فرد با اشاره به تلاش کارکنان گشت و بازرسی این امور در جهت شناسایی 30 حلقه چاه غیرمجاز جدید در محدوده عملیاتی امور، تصریح کرد: این تعداد چاه شناسایی شده که با تشکیل پرونده قانونی، اقدامات لازم جهت پر و مسلوب المنفعه شدن آن ها فراهم است. همچنین در همین مدت، 10 حلقه چاه مجاز که دارای منصوبات غیر مجاز بوده و اقدام به برداشت بیش از حد پروانه صادر شده می نمودند، نیز شناسایی گردید و نسبت به اصلاح منصوبات غیر مجاز و نصب منصوبات قانونی اقدام شد.

صدور اخطاریه نصب کنتور هوشمند برای 100 حلقه چاه کشاورزی

وی همچنین از شناسایی و جمع آوری منصوبات چهار حلقه چاه مجاز که با نصب کردن منصوبات غیرمجاز آبگیری اقدام به آب فروشی می نمودند خبر داد و گفت: در همین مدت و با هدف مدیریت مصرف آب های کشاورزی، برای 100 حلقه چاه کشاورزی جهت نصب کنتور هوشمند برگه اخطاریه صادر شده است که از این میان برای 12 حلقه چاه، کنتور هوشمند نصب شده است.

وی با بیان اینکه تعداد 9  عدد فیش پرداختی توسط متقاضیان واریز و تحویل اداره شده است، اظهار کرد: درخصوص چاه های باقیمانده نیز نشست های متعددی با توجه به تفاهم نامه و دستور العمل مصوبات موجود با مسوولین اداره برق شهرستان پاکدشت برگزار شده و موضوع همچنان در حال پیگیری و اقدام می باشد.

حامی فرد در پایان با هشدار به متخلفان آب های سطحی و زیرزمینی تاکید کرد: امور منابع آب پاکدشت به عنوان نماینده قانونی شرکت آب منطقه ای تهران با هرگونه تخلف در سطح شهرستان پاکدشت اعم از ساخت و ساز غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه، حفر چاه غیرمجاز، برداشت بیش از حد آب نسبت به پروانه صادر شده و ... برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد.

کد خبر: 785
  تاریخ خبر : 4 آبان 1393
  آخرین به‌روزرسانی : 6 آبان 1393
 پرسنل شرکت
 1044
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 55
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 31,304
  • بازدید دیروز : 24,410
  • کل بازدید : 9,937,180
  • آخرین به روزرسانی : 12 اردیبهشت 1403 12:03:57
  • شناسه IP شما : 18.224.37.68

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751