در نشست سرپرست دفتر روابط عمومی شرکت آب منطقهای تهران با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان شد:
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "حمید منصوری" در این نشست که به منظور هماهنگی و استفاده از ظرفیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای سیاست ها و برنامه های آموزش و اطلاع رسانی در حوزه مدیریت منابع آب استان برگزار شد، با بیان اینکه مصرف آب در استان تهران شرایط ویژهای نسبت به سایر استان های کشور از نظر میزان مصرف آب شرب دارد اظهار کرد: در حالیکه میانگین مصرف آب در سایر استانهای کشور بعضا حدود ۶ تا ۷ درصد می باشد، این میزان مصرف در تهران بیش از 40 درصد است از این رو پیگیری و اجرای برنامه های ترویجی- آموزشی و اطلاع رسانی در راستای رعایت الگوی مصرف بسیار حائز اهمیت بوده و می تواند راهکار مناسبی برای برون رفت از شرایط کنونی و پیش رو باشد.
منصوری تأکید کرد: برای مدیریت پایدار منابع آب باید از نسلهای آینده آغاز کنیم. ذهن کودکان مانند لوح سفیدی است که هر آموزشی بر آن حک شود ماندگار خواهد شد. همانطور که استفاده از کمربند ایمنی طی سالها تکرار و آموزش، به یک عادت فرهنگی و رفتاری تبدیل شده است، مصرف بهینه آب نیز باید از سنین پیشدبستانی و دبستان آموزش داده شود تا به یک عادت اجتماعی پایدار بدل گردد.
سرپرست دفتر روابط عمومی شرکت آب منطقهای تهران با اشاره به سابقه تمدنی ایران در حوزه مدیریت آب خاطرنشان کرد: ایران دارای پیشینهای هفت تا هشت هزار ساله در مدیریت و بهرهبرداری عادلانه از منابع آب است و آثار تاریخی همچون قناتها و آبانبارها گواه این فرهنگ غنی است. بنابراین ما به دنبال "فرهنگسازی" به معنای خلق چیزی جدید نیستیم، بلکه هدف ما "احیای فرهنگ موجود" است که در گذر زمان کمرنگ شده است.
وی افزود: در این مسیر، همکاری نهادهای فرهنگی و آموزشی برای تولید محتوا و اجرای برنامههای مشترک اهمیت ویژهای دارد. برگزاری مسابقات، انتشار کتاب، داستان، شعر و فعالیتهای هنری میتواند زمینه انتقال پیامهای مربوط به اهمیت آب و مصرف بهینه آن را به زبان کودکانه و ماندگار فراهم کند.
منصوری در پایان گفت: شرکت آب منطقهای تهران آماده است با استفاده از ظرفیتهای موجود و در قالب تفاهمنامههای همکاری با دستگاههای فرهنگی و آموزشی از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گامهای مؤثری برای نهادینه کردن فرهنگ مصرف بهینه آب بردارد تا آینده تهران و نسلهای آتی در برابر چالشهای آبی مصون بماند.
نهادینهسازی فرهنگ مصرف بهینه آب از طریق کتاب و فعالیتهای فرهنگی کودکان امکانپذیر است
"مجتبی دانشور" سرپرست روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه این نشست گفت: تغییر رفتار و نهادینه کردن فرهنگ مصرف بهینه آب باید از سنین کودکی آغاز شود و کانون با سابقه طولانی در تولید محتوا و فعالیتهای فرهنگی، آماده همکاری در این حوزه است.
دانشور بیان کرد: کتابها و فعالیتهای فرهنگی، ابزار قدرتمندی برای آموزش و ایجاد باورهای درست در کودکان و نوجوانان هستند. یکی از نمونههای اخیر ما، مجموعه چهار جلدی کتاب «ماجراهای غولی» است که به بحران کمآبی و مشکلات ناشی از کمبود آب میپردازد و تاکنون بیش از ۳۰ بار تیزرش در تلویزیون پخش شده است.
وی افزود: فعالیتهای کانون همچون کارگاههای نمایش خلاق و مسابقات کتاب محور، کودکان را با مفاهیم محیط زیست، مسئولیت پذیری و اصلاح الگوی مصرف به شکل عملی و جذاب آشنا میکند. این روش، مشابه کمپینهای موفقی مانند آموزش کمربند ایمنی، میتواند باورها و رفتارهای پایدار ایجاد کند.
دانشور با اشاره به تجربههای گذشته گفت: کانون پیشتر در همکاری با سازمانهای حامی، مسابقات بینالمللی نقاشی و برنامههای تئاتر آموزشی در مدارس برگزار کرده است. این تجربهها نشان میدهد که آموزش همراه با فعالیتهای فرهنگی و مشارکت مستقیم کودکان، اثرگذاری بیشتری دارد.
سرپرست روابط عمومی کانون پرورش فکری تأکید کرد: هدف ما ایجاد مسئولیت پذیری و فرهنگ شهروندی در کودکان و نوجوانان است تا آنها نسبت به منابع طبیعی و محیط زیست خود احساس مسئولیت کنند. کانون آماده همکاری با سازمانها و نهادهای مرتبط برای تولید محتوای مشترک، رویدادهای کتاب محور و برنامههای آموزشی عملی در این زمینه است و در حوزه فرهنگ سازی منابع آب هم در ارتباط با همکاری با شرکت آب منطقه ای تهران در بخش های مختلف اعلام آمادگی می کند.