به میزبانی شرکت آب منطقه ای تهران؛
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "محمد مهدی مومنی" مدیرکل روابط عمومی وامور بین الملل استانداری تهران در این نشست ضمن بیان اینکه روابط عمومیها باید با ارتقای دانش حرفهای و هویتسازی فردی، نقش مؤثرتری در ایجاد ارتباط میان مردم و حاکمیت ایفا کنند، اظهار کرد: در حوزه روابط عمومی اعتبار اصلی بیش از آنکه از ساختار سازمانی نشات بگیرد به خلاقیت و مدیریت فردی مدیر روابط عمومی وابسته است. هر جا که روابط عمومی یک دستگاه اعتبار یافته، نتیجه هویتبخشی شخصی و تلاش حرفهای مدیر آن مجموعه بوده است.
وی با اشاره به ضرورت ارتقای دانش تخصصی در این حوزه افزود: روابط عمومی شغلی زنده است که بهطور مداوم نیاز به بازآفرینی و بهروزرسانی دارد. یک مدیر توانمند روابط عمومی باید بتواند شکاف میان مردم و حاکمیت را کاهش دهد و نقش پل ارتباطی میان این دو را ایفا کند.
مومنی با اشاره به همبستگی ملی مردم ایران در رخدادهای اخیر جنگ 12 روزه خاطرنشان کرد: قدرت اصلی کشور ما ایران در انسجام ملی خلاصه می شود؛ انسجامی که در بزنگاههای تاریخی بهصورت خودجوش در جامعه شکل میگیرد و رسانهها و مدیران روابط عمومی در تقویت آن نقش مؤثری دارند.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران ضمن تشکر از تلاشهای مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی اظهار داشت: نشستهای هماندیشی فرصتی برای همافزایی و انتقال تجربه میان فعالان این عرصه در راستای ارتقای کیفیت ارتباطات در دستگاههای اجرایی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: برای نخستین بار، چهاردهم مهرماه بهعنوان روز تهران نامگذاری شده است و هفته جاری بهعنوان هفته تهران گرامی داشته میشود.
مومنی در پایان از برنامهریزی برای تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان خبر داد و گفت:«انشاءالله در اوایل آبانماه انتخابات شورای هماهنگی روابط عمومیها برگزار خواهد شد تا انسجام و همگرایی بیشتری در این حوزه شکل گیرد.
تهران بالاترین سرانه مصرف آب شرب کشور را دارد / پنج سال خشکسالی پیاپی و احتمال تداوم آن در سال ششم
در ادامه این نشست "راما حبیبی" معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب منطقهای تهران با بیان اینکه روابط عمومی نقش تعیینکنندهای در آگاهیرسانی عمومی و مدیریت فرهنگی جامعه دارد، اظهار کرد: روابط عمومی در دنیای امروز یکی از مؤثرترین ابزارهای اثرگذاری اجتماعی است.
وی با بیان اینکه در ۶۰ سال گذشته، هیچگاه پنج سال پیاپی خشکسالی نداشتیم اما اکنون در چنین شرایطی قرار گرفتهایم افزود: در حال حاضر حجم ذخیره سدهای تهران حدود ۷۸ میلیون مترمکعب است؛ در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته ۲۱۸ میلیون مترمکعب و در میانگین بلندمدت ۳۵۴ میلیون مترمکعب بوده است. این مقایسه نشان میدهد که وضعیت منابع آبی استان بهطور محسوسی کاهش یافته و شرایط حساس و ویژهای را تجربه میکنیم.
حبیبی تأکید کرد: با توجه به پیشبینیهای سازمان هواشناسی و دادههای ماهوارهای، در سال پیش رو از هم اکنون برای مدیریت مصرف و حفاظت از منابع موجود برنامهریزی دقیقتری داشته باشیم.
وی با اشاره به ترکیب الگوی مصرف در کشور گفت: در سطح کشور، حدود ۹۲ تا ۹۳ درصد منابع آب در بخش کشاورزی مصرف میشود و الباقی برای شرب، صنعت، خدمات و فضای سبز اختصاص دارد که از این مقدار، سهم آب شرب حدود ۴ درصد یا حتی کمتر است. در حالیکه در استان تهران، ۴۲ درصد منابع آب صرف شرب میشود.
معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب منطقهای تهران افزود: اصلاح روشهای آبیاری و ارتقای راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی باید در اولویت مدیریت منابع آبی کشور قرار گیرد. راندمان فعلی در بسیاری از مناطق مطلوب نیست و مکانیزهکردن آبیاری میتواند تأثیر چشمگیری بر حفظ منابع آب داشته باشد.
وی با اشاره به تلاشهای همکاران این شرکت در سال گذشته گفت: سال گذشته یکی از سخت ترین سالها برای تأمین آب شرب تهران بود، اما با مدیریت منابع و همکاری بخشهای مختلف، حتی یک روز قطعی آب در پایتخت نداشتیم. هرچند در برخی نقاط با افت فشار مواجه بودیم، اما جریان آب شرب بدون وقفه ادامه یافت.
حبیبی در ادامه بر نقش مشارکت مردمی در صیانت از منابع آبی تأکید کرد و گفت: حفاظت از آب وظیفهای همگانی است و نباید تنها به دستگاههای دولتی محدود شود. خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد افزایش حساسیت شهروندان نسبت به اسراف آب بودهایم. اکنون مردم خودشان در برابر استفاده نادرست از آب واکنش نشان میدهند و این نشانه آگاهی اجتماعی در خصوص صرفه جویی در مصرف آب است.
وی در پایان ضمن قدردانی از همراهی مدیران و اصحاب رسانه اظهار امیدواری کرد: با تداوم برگزاری نشستهای تخصصی و همکاری میان دستگاهها، بتوانیم با رویکردی علمی و فرهنگی، مصرف آب را مدیریت و منابع حیاتی کشور را برای نسلهای آینده حفظ کنیم.
تأکید بر همافزایی رسانهای برای عبور از بحران آبی در تهران
در ادامه گردهمایی مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان تهران "حمید منصوری" سرپرست روابط عمومی شرکت آب منطقهای تهران، با اشاره به نقش حاکمیتی این شرکت در تأمین آب استان بر ضرورت همکاری رسانهای و اطلاعرسانی هدفمند برای عبور از تنش آبی پیشرو تأکید کرد.
منصوری با بیان اینکه شرکت آب منطقهای تهران وظیفه تولید و تأمین آب در بخشهای مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، خدمات و شرب را عهده دار می باشد، اظهار داشت: پیش از تشکیل وزارت آب و برق، سازمان آب استان تهران در سال ۱۳۳۴ تأسیس شد که این امر نشاندهنده اهمیت راهبردی تأمین آب در کلانشهر تهران است.
وی با اشاره به شرایط اقلیمی کشور و بارشهای زیرنرمال پیشبینیشده توسط سازمان هواشناسی در فصول پیش رو افزود: عبور موفق از تابستان امسال از طریق تلاش بی وقفه همکاران و با مدیریت مخازن سدها و همچنین برنامه ریزی توسط این شرکت تجربهای ارزشمند بوده و در تاریخ تجارب و اقدامات شاخص این شرکت ثبت و ضبط خواهد شد؛ اما برای استمرار تأمین پایدار آب در ماههای آینده، نیازمند همافزایی همه دستگاههای اجرایی هستیم.
منصوری نقش روابط عمومیها را در اقناع افکار عمومی و نهادینهسازی الگوی مصرف بهینه آب بسیار مهم دانست و تصریح کرد: با گفتمان واحد، تولید محتوای مؤثر و تسلط بر حوزه رسانه، مدیران روابط عمومی میتوانند در مسیر فرهنگسازی مصرف صحیح آب نقشآفرینی کنند؛ امری که بدون حضور فعال رسانهها امکانپذیر نخواهد بود.
وی در پایان خواستار حمایت و مشارکت جدی مدیران روابط عمومی در حوزه اطلاعرسانی و ارتقای فرهنگ مصرف بهینه آب شد تا استان تهران بتواند با کمترین آسیب از بحران آبی عبور کند.