|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ارتقايي: تغيير روش هاي سنتي بهره برداري از آب رودخانه ها ضروري است

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران گفت: روش هاي بهره برداري از منابع آب هاي سطحي در استان تهران سنتي و قديمي است و بايد تغيير كند.

به گزارش روابط عمومي شركت آب منطقه اي تهران، مهندس "خسرو ارتقايي" امروز (يكشنبه) در نخستين روز از هفته صرفه جويي، در نشست مشترك با مدير و كارشناسان سازمان جهاد كشاورزي استان تهران و شهرستان هاي تابعه كه در محل سالن كنفرانس برگزار شد، اظهار كرد: در سه دهه گذشته شاهد استفاده از روش هاي سنتي و منسوخ شده در برداشت و بهره برداري از منابع آب هاي سطحي در استان تهران بوده ايم كه اين روند بايد تغيير كند.

وي با بيان اينكه پس از گذشت سه دهه و در ابتداي دهه چهارم انقلاب استفاده از روش هاي مدرن تازه آغاز شده است، گفت: در سال هاي اخير نگاه به استفاده از روش هاي مدرن آبياري و استفاده و مديريت بهينه آب در بخش كشاورزي در دستور كار قرار گرفته كه بايد به صورت جدي تري مورد توجه قرار گيرد.

ارتقايي سپس به انجام مطالعات گسترده در اين زمينه در شركت آب منطقه اي تهران اشاره كرد و افزود: اين شركت مطالعات گسترده و خوبي را در زمينه برداشت و بهره برداري از منابع آب هاي سطحي استان انجام داده است كه در سطح كشور بي نظير و نمونه است.

ارتقايي همچنين به تشكيل نشست هاي متعدد در سطح وزارت نيرو پيرامون وضعيت رواناب هاي كشور اشاره كرد و گفت: با تشكيل دولت تدبير و اميد وزارت نيرو به صورت جدي تري موضوع كاهش رواناب ها را در دستور كار خود قرار داده است و كميته اي در اين زمينه مامور بررسي و مطالعه ابعاد مختلف آن مي باشد كه در نهايت چرايي كاهش رواناب ها را تعيين نمايد.

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران از كاهش 80 ميليون مترمكعبي ورودي آب به دشت گرمسار در طول 14 سال اخير اشاره و يادآور شد: ميزان ورودي آب (رواناب) به دشت گرمسار از 240 ميليون مترمكعب به حدود 160 ميليون مترمكعب رسيده كه كاهش قابل توجهي است.

ارتقايي ادامه داد: مي توان يك دليل آن را كاهش ميزان رواناب ها در حوضه آبريز رودخانه عنوان كرد كه بيش از 30 درصد كاهش نشان مي دهد اما آيا اين تنها دليل اين ميزان كاهش در ورودي دشت گرمسار مي باشد؟

وي با تشريح مسائل و چالش هايي كه هر يك در كاهش رواناب ها موثر است، اظهار كرد: بايد ديد كه در بالادست و در محل حوضه آبريز رودخانه چه اتفاقي در حال شكل گيري است. در بسياري از حوضه ها برداشت هاي بي رويه و غيراصولي و بدون هيچ گونه مجوزي در حال شكل گيري است كه خود سبب معضلاب متعدد از جمله كاهش رواناب در پايين دست حوضه شده است.

ارتقايي با نقد نظام هاي سنتي و قديمي برداشت از منابع آب هاي سطحي در استان تهران، گفت: زماني مردم و حقابه بران به ميزان مشخص از محل رودخانه آب برداشت مي كردند و حقابه مشخصي داشتند اما امروز به شكلي نامتعارف و چشمگير برداشت از اين منابع حياتي صورت مي گيرد كه بسياري از آن ها حتي مدركي براي حقابه بري خود از رودخانه ندارند. به اين ترتيب بيشترين ميزان برداشت آب در ابتداي حوضه آبريز اتفاق مي افتد و حق پايين دست حوضه به شدت كاهش مي يابد و به نوعي ضايع مي گردد.

وي تاكيد كرد:‌ بايد به شكلي عمل شود كه شركت هاي آب منطقه اي و جهاد كشاورزي در كنار مردم و كشاورزان اين نگاه را تغيير دهند و حقابه پايين دست نيز مورد توجه جدي قرار گيرد. توزيع عادلانه آب يكي از وظايف مهم و اساسي بخش هاي آب و كشاورزي است و بايد اجرايي گردد.

ارتقايي همچنين به وضعيت برداشت و استفاده از آب در مناطق جنوبي شهر تهران اشاره كرد و گفت: در اين منطقه به شكل هاي مختلف و بدون ضابطه از آب و حتي فاضلاب هاي جاري استفاده مي شود و با زدن بندهاي انحرافي و يا پمپ، آب مورد بهره برداري قرار مي گيرد.

وي با بيان اينكه اكنون كه پس از سي سال كشور به اين نيتجه رسيده است كه در بخش استفاده از پساب برنامه ريزي نمايد مشكل نخست، چگونگي ساماندهي بهره برداران منطقه مي باشد، تصريح كرد: يكي از مشكلات ساماندهي افراد يا بخش هايي است كه بدون حقابه از آب برداشت مي كرده اند و اكنون مدعي مالكيت آن هستند و اين در حالي است كه حتي يك برگ سند براي حقابه بري از منابع آبي ندارند.

ارتقايي وضعيت ساماندهي حقابه بران آب هاي زيرزميني در مقايسه با آب هاي سطحي را بهتر توصيف كرد و افزود: خوشبختانه امروز در بخش آب هاي زيرزميني وضعيت ساماندهي بهره برداران بهتر و منظم تر است و اين مساله در آب هاي سطحي و رودخانه نيز بايد انجام شود.

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران تاكيد كرد:‌ساماندهي نظام بهره برداري از آب هاي سطحي يك ضرورت اجتناب ناپذير است و از هرچه سريعتر بايد در اين زمينه قدم برداشته شود چراكه برداشت هاي بي رويه در بالادست، مناطق پايين دست حوضه هاي آبريز را با چالش هاي جدي مواجه كرده است.

وي با تاكيد مجدد بر مشاركت مردم در اين زمينه، تصريح كرد:‌شركت هاي آب منطقه اي، جهاد كشاورزي و مردم بايد در كنار هم نسبت به تعريف و تدوين نظام بهره برداري از منابع آب هاي سطحي گام بردارند تا هرچه سريعتر شاهد رفع اين معضل باشيم.

وي در پايان با اشاره به مطالعات گسترده و چندساله شركت آب منطقه اي تهران در حوضه هاي جاجرود، حبله رود و كن در استان تهران با موضوع بهبود بهره برداري از منابع آب هاي سطحي، اظهار كرد: شركت آب منطقه اي تهران به دنبال مديريت منابع آب در حوضه هاي مهم و حياتي استان مي باشد. اين مطالعات اكنون به پايان رسيده و بايد با كمك سازمان هاي ذيربط نسبت به اجرايي شدن نتايج آن اقدام نمود. 

کد خبر: 631
  تاریخ خبر : 1 تیر 1393
  آخرین به‌روزرسانی : 1 تیر 1393
 پرسنل شرکت
 1201
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 45
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 15,592
  • بازدید دیروز : 33,110
  • کل بازدید : 9,954,578
  • آخرین به روزرسانی : 12 اردیبهشت 1403 12:03:57
  • شناسه IP شما : 3.141.244.153

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751