|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در جمع خبرنگاران عنوان کرد:

امکان عبور از بحران آب با رعایت مصوبات طرح سازگاری با کم آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: عبور از بحران آب با رعایت مصوبات طرح سازگاری با کم آبی استان امکان پذیر است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "یوسف رضاپور"  در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: در نشست سازگاری با کم آبی استان تهران که هفته گذشته در کارگروه ملی این طرح  به تصویب رسید، تاکید شد که مصارف آبی در استان در مرحله بحرانی است و با کاهش بخشی از مصارف بالاتر از حد استاندارد در بخش های مختلف مصرف در میان مدت می توان از بحران آبی خارج شد.

رضاپور همچنین اضافه کرد: بر اساس  استاندارد مصرف جهانی بایستی 40 درصد از منابع آبی تجدید پذیر در بخش های شرب، کشاورزی، صنعت و خدمات مورد استفاده قرار گیرد و با این میزان مصرف شاهد پایداری سرزمین و محیط زیست مطلوب خواهیم بود. اگر این میزان مصرف به 60  درصد برسد وارد تنش آبی شده ایم و درصورت استفاده بیش ازاین مقدار با بحران آب روبرو خواهیم شد  که کشورمان متاسفانه با مصرف 86.7 درصد از منابع آب تجدید پذیر که بالاترین میزان مصرف هم می باشد با استاندارد مصرف جهانی فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات طرح سازگاری با کم آبی، برای خروج از بحران آب و  رسیدن به محدوده تنش آبی باید تا افق1405،  420 میلیون مترمکعب از مصارف آب را با برنامه ریزی کاهش دهیم  و این امر بایستی به عنوان یک هدف کمی  با همکاری و مشارکت اعضاء کارگروه  طرح سازگاری با کم آبی عملیاتی شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران  در ادامه  از ثبت 226.6 میلی متر بارش  بر اساس ایستگاه های باران سنجی در استان تهران تا روز جمعه ( 22 اسفندماه) خبر داد و گفت:  این میزان بارش  در مقایسه با سال گذشته 11 درصد کاهش و نسبت به متوسط بلند مدت 27 درصد افزایش را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه  نوع بارش ها به دلیل تغییر اقلیم و افزایش دما به صورت بارش باران بوده است، تصریح کرد: در سال جاری مانند دو سال گذشته  پوشش برفی مناسبی نداشتیم و در شرق تهران نیز در مقایسه با غرب بارش ها چندان مطلوب نبوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در بخش دیگری از سخنان خود حجم مخازن سدهای پنج گانه استان تهران را 566 میلیون مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: این میزان در سال گذشته 635 میلیون متر مکعب بوده است  که بر این اساس 69 میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه می باشیم.

رضاپور با اشاره به اینکه در سال 1400 نگرانی در خصوص تامین آب شرب شهروندان تهرانی پیش روی ما است، عنوان کرد: با توجه به جلسات متعددی که با آب و فاضلاب استان تهران برگزار کردیم بر اساس برنامه ریزی ها تلاش بر این است تا با جیره بندی و قطعی آب در تابستان سال آتی مواجه نشویم و امیدواریم شهروندان نیز با مصرف بهینه آب شرکت های خدمت رسان خود را همراهی کنند.

رضاپور تعداد چاه های  استان تهران را 44 هزار حلقه دانست و گفت:  از این میزان 33 هزار حلقه چاه فاقد پروانه بهره برداری و غیر مجاز محسوب می شود. همچنین  1200 تا 1400 حلقه چاه هر ساله توسط شرکت آب منطقه ای تهران پر و مسدود می گردد که با این میزان از برداشت سالانه حدود 20 میلیون مترمکعب آب جلوگیری می شود.

وی با تاکید بر اینکه در راستای تثبیت مالکیت دولت  بر بستر رودخانه ها علاوه بر اجاره  بستر رودخانه ها بالغ بر 4700 هکتار سند مالکیت تک برگی به نام دولت جمهوری اسلامی صادر شده است، اضافه کرد:  از این میزان 3626 هکتار سند اخذ شده مربوط به سال جاری است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران بیان کرد: امسال تصفیه خانه ششم بعد از گذشت حدود ۲۰ سال به مرحله بهره برداری رسید و با استفاده از بخشی از ظرفیت این تصفیه خانه کسری آب شرق تهران نیز برطرف خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: با انتقال آب نشتی سد لار به تهران که با احداث تونلی به طول حدود 28 کیلومتر حدود  160 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز تهران تامین خواهد شد.

رضاپور گفت: در دی ماه سال جاری بهره برداری اولیه از طرح انتقال آب از سد ماملو به صنایع پایین دست (شهرک های صنعتی عباس آباد)  با اجرای 16.5 کیلومتر از ۲۳ کیلومتر خط انتقال و نصب دو مخزن بین راهی انجام شد که هدف از اجرای این پروژه تامین سالانه ۷ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز نیروگاه‌های شهدای پاکدشت، شاهد و شهرک صنعتی عباس‌آباد، جلوگیری از برداشت آب‌های زیرزمینی و تامین آب مورد نیاز معادن شن و ماسه مستقر در منطقه می باشد.

رضاپور در پایان خاطر نشان کرد: طرح انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت‌های ورامین با هدف انتقال سالانه 280 میلیون مترمکعب و با احداث ۳۴ کیلومتر لوله با قطر 3 متر با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد در حال تکمیل است که امیدواریم این طرح تا شهریور سال ۱۴۰۰ به مرحله بهره برداری برسد.

 

کد خبر: 4560
  تاریخ خبر : 24 اسفند 1399
 روابط عمومی
 1008
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 52
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 10,493
  • بازدید دیروز : 39,447
  • کل بازدید : 11,120,099
  • آخرین به روزرسانی : 10 تیر 1403 11:24:11
  • شناسه IP شما : 18.227.10.184

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751