|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران در جمع خبرنگاران عنوان کرد:

مدیریت حوضه آبریز منابع آب بهترین نوع مدیریت است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: مدیریت حوضه آبریز منابع آب بهترین نوع مدیریت است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "سید حسن رضوی " در  نشست خبری با بیان این مطلب اظهار کرد: در 10 سال آینده نگاه ما بیشتر به حوزه تهران می باشد و در هر طرحی که تعریف شده، حوزه های قزوین، مازندران، کرج و تهران در کنار هم دیده شده است. در حقیقت برنامه وزارت نیرو به این سمت و سو پیش می رود که  ناکارآمدی های قبلی با توجه به برنامه ها و طرح های جدید اصلاح شود.

رضوی در ادامه این نشست درباره تامین آب شهر های جدید پردیس و پرند اظهار کرد: برای شهر پرند 50 میلیون متر مکعب آب از سد لار و لتیان اختصاص داده ایم که در صورت عدم هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی  با آب منطقه ای و برق اگر  بارگذاری جمعیتی بیش از حد ظرفیت انجام شود با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: اگر برای  پرند و پردیس به ترتیب 500 و 700 هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شود، تامین آب این مقدار جمعیت با مشکل مواجه خواهد شد.

رضوی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پدیده فرونشست اضافه کرد: با توجه به اینکه در استان تهران برداشت های  بی رویه از منابع آب زیرزمینی  وجود دارد، نتایج این برداشت ها می تواند فرونشست زمین باشد که حوزه های شهری و تاسیسات ما را مورد تهدید و نشانه قرار می دهد  و موجب می شود تا ظرفیت آبخوان ها را به دلیل  متراکم شدن بافت خاک از دست بدهیم.

وی ادامه داد: در استان تهران  44 هزار حلقه چاه  وجود دارد که  از این تعداد  12 هزار حلقه پروانه دار و کمتر از 32 هزار حلقه بدون پروانه می باشند. همچنین حجم برداشت از چاه های پروانه دار بالغ بر دو میلیارد و  50 میلیون متر مکعب  و چاه های بدون پروانه 200 میلیون متر مکعب می باشد.

مدیر عامل شرکت  افزود: با توجه به اینکه چاه های بدون پروانه  به لحاظ تعداد قابل توجه هستند، ولی حجم برداشت آن ها 10 درصد چاه های پروانه دار است.

 رضوی با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی استان کشش بهره برداری بیش از این را دارا نمی باشند، عنوان کرد: اگر بخواهیم مدیریتی را اعمال نماییم، بایستی سراغ چاه های پروانه دار برویم که در سال های گذشته به دلایلی برای آن ها پروانه صادر کرده ایم، این پروانه ها باید اصلاح شود.

 مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران همچنین در ادامه افزود:  با توجه به اینکه میزان آب تجدید پذیر سالانه در حال کاهش می باشد ، تصریح کرد: وزارت نیرو برای رفع این مشکل آب قابل برنامه ریزی را بر اساس وضعیت هر دشت تدوین کرده است و برای تمامی شرکت های آب منطقه ای صادر کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت رودخانه های استان تهران و میزان آزادسازی آن ها عنوان کرد:  با توجه به اینکه در استان تهران ارزش زمین قابل توجه می باشد، به همین منظور با تصرف اراضی و بستر و حریم رودخانه ها مواجه هستیم که در سال جاری میزان آزادسازی حریم و بستر رودخانه های استان تهران 270 مورد بوده است که در عملکرد  10 ماهه آب تهران این میزان آزادسازی 45 هکتار در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: با همکاری ثبت اسناد و املاک بالغ بر 500 هکتار سند مالیکت برا ی اراضی رودخانه های تهران به نام شرکت آب منطقه ای تهران اخذ شده است. در 2 دهه گذشته نیز  بالغ بر 1000 مورد تصرف حریم و بستر در محدوده رودخانه جاجرود داشته ایم که از سال گذشته تاکنون 350 مورد آن ها آزادسازی و رفع تصرف گردیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با بیان اینکه میزان پساب تولیدی در استان تهران 240 میلیون متر مکعب می باشد، گفت: رویکرد شرکت آب منطقه ای تهران جایگزینی پساب  با مصارفی است که در حال استفاده است. چالش اصلی ما در اجرای طرح پساب ضعیف بودن بازار آب می باشد که  شکل گیری هرچه بهتر و بیشتر آن  از برنامه های وزارت نیرو است  تا با کمک بخش خصوصی بتوان این بخش را بیش از پیش قوت بخشید.

رضوی یادآور شد: در حال حاضر سالانه 120میلیون متر مکعب پساب تولیدی از طریقه شبکه آبیاری به دشت ورامین برده می شود و بر پساب تولیدی نظارت کاملی از سوی آب منطقه ای تهران صورت می گیرد و سازمان محیط زیست نیز نظارت دوره ای  بر کیفیت پساب تولیدی داشته و جای نگرانی وجود ندارد.

 

ذخیره سدهای پنجگانه استان تهران 551 میلیون متر مکعب

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران همچنین در ادامه این نشست در  خصوص میزان ذخایر سدهای استان تهران گفت: میزان  ذخایر سد کرج، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب  115، 30، 17 ، 262 و 127 میلیون متر مکعب می باشد که  حجم کلی سدها در مقایسه با سال گذشته  19 میلیون متر مکعب و در مقایسه با نرمال 78 میلیون متر مکعب کسری مخزن دارد.

 انسداد 1450 حلقه چاه غیر مجاز  از ابتدای سال جاری تاکنون

رضوی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 1450 حلقه چاه غیر مجاز توسط اکیپ گشت و بازرسی  پر و مسلوب المنفعه شده است، تصریح کرد: با توجه به انسداد این تعداد چاه های غیر مجاز 50 میلیون متر مکعب از برداشت سالانه منابع آب زیرزمینی جلوگیری شده است.

وی میزان اضافه برداشت چاه های پروانه دار را 10 میلیون متر مکعب عنوان و خاطر نشان کرد: در مدت مذکور، 1350 کنتور هوشمند با اولویت چاه های کشاورزی با همکاری جهاد کشاورزی نصب شده است.

رضوی در پایان خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین آمار میزان برداشت  غیر مجاز از چاه های پروانه دار 100 میلیون متر مکعب بوده است که  حتی برخی آبخوان ها  در برخی مناطق پتانسیل خود را از دست داده اند.

کد خبر: 2918
  تاریخ خبر : 8 بهمن 1397
  آخرین به‌روزرسانی : 28 بهمن 1397
 الهامی منش
 567
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 69
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 26,820
  • بازدید دیروز : 26,689
  • کل بازدید : 9,992,495
  • آخرین به روزرسانی : 16 اردیبهشت 1403 11:56:55
  • شناسه IP شما : 3.139.97.157

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751