|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مشاور وزیر نیرو در امور خانواده و بانوان عنوان کرد:

زنان مدیران آب، غذا و انرژی هستند

مشاور وزیر نیرو در امور خانواده و بانوان گفت: بانوان به عنوان یکی از آحاد مهم اجتماع ، مدیران آب و غذا و انرژی به شمار می روند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، " مولود شیوا" در کارگاه آموزشی  نقش بانوان در مدیریت مصرف آب و انرژی که با  همکاری شرکت آب و فاضلاب استان تهران، شرکت آب منطقه ای تهران و سازمان تبیلغات اسلامی استان تهران در تالار آبگینه برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: انسان  با توسعه تکنولوژی به سمت استفاده از انرژی پیش رفته، اما به زودی متوجه شد که این نوع استفاده اثرات مخربی از جمله آسیب به محیط زیست نیز وارد می کند و بر این اساس به این آگاهی رسید که اگر به این بی تدبیری ادامه دهد، دیگر منابعی برای استفاده نخواهد داشت.

وی افزود: بشر سپس به این  مفهوم رسید که بایستی توسعه پایدار داشته باشد؛ یعنی از منابعی استفاده کند که به نحوی برای آیندگان نیز باقی بماند. مدیران در دهه 80 به این نتیجه رسیدند که موضوعاتی همچون آب، برق و انرژی صرفا موضوعات مهندسی و فنی نبوده بلکه  از جمله مقوله های اجتماعی نیز محسوب می شوند و بر این اساس مسوولیت آدم ها را در استفاده از آن ها موثر دانستند.

شیوا با بیان اینکه حامیان توسعه پایدار  مباحث آب، غذا و انرژی را  وابسته به هم می دانند، عنوان کرد:  زنان نیز در این مقوله های ذکر شده به عنوان مدیران آب و انرژی و غذا محسوب می شوند و اگر بانوان در خانواده نقش  الگوی مصرف در خانواده را داشته باشند، بسیاری از مشکلات در این حوزه حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آوردن آب در جوامع روستایی همچنان به عهده زنان است، تصریح کرد:  بر  این اساس هرگونه مدیریتی که بر روی این منابع انجام شود، در نقش  زنان تاثیرگذار خواهد بود. اگر زنانی در جوامع روستایی به امر کشاورزی مشغول هستند، تغییر نگاه آن ها در مصرف آب کشاورزی بسیار مهم و چشمگیر می باشد.

 شیوا ادامه داد:  امروزه خیلی از طرح های آبی با حمایت خود زنان اتفاق افتاده است و به  خودی خود پیاده سازی این طرح های  آبی را عهده دار شده اند.

وی با  تاکید براینکه به شکل ذاتی زنان هم مربی و هم مادر هستند، یادآور شد: اگر  زنان به خوبی آموزش داده شوند، پر منفعت ترین آموزش ها صورت گرفته است؛ چرا که زنان به شکل ذاتی به مسایل زیست محیطی حساسیت بیشتری داشته و اگر به آن ها بگوییم منابع آبی و انرژی رو به پایان است و آینده فرزندان با خطر روبرواست، حتما در فرهنگ سازی مدیریت مصرف مشارکت خواهند داشت.

مشاور وزیر نیرو در امور خانواده و بانوان اضافه کرد: بایستی از ظرفیت های مدیریتی زنان در بخش های آب استفاده کرده  و با توجه به اینکه اکثر زنان در شهرها و  روستاها به عنوان نیروی کشاورزی، مربی، معلم و مهندس و غیره هستند، از این ظرفیت ها به عنوان نیروهای فعال و بهینه برای تمامی آحاد جامعه می توان بهره برد.

 در ادامه این کارگاه همچنین " بنفشه زهرایی" مدیر کل دفتر مدیریت مصرف  و بهره وری آب و آبفا ضمن قدردانی از برگزاری چنین کارگاه هایی بیان کرد: در سال جاری وزارت نیرو اعلام کرد که بیش از 300 شهر کشور در  معرض تنش آبی و بیش از 100 شهر  با جمعیتی بالغ بر 17 میلیون نفر نیز در وضعیت  قرمز تنش آبی قرار داشته که با تدبیرهای مدیران و مسوولین توانستیم از این تنش عبور کنیم. اما باید بدانیم که آن چه ما در حال تجربه آن هستیم صرفا خشکسالی نبوده، بلکه مسایلی از قبیل تغییر اقلیم نیز در آن نقش دارد.

 زهرایی  ضمن بیان اینکه  نباید انتظار تغییر آب و هوای خوب همانند سال های گذشته را داشته باشیم، تصریح کرد:  ایران هفتمین تولید کننده گازهای گلخانه ای است و ما نیازمند این هستیم که خودمان  را با این شرایط سازگار نماییم.

وی ادامه داد: هر شهرنشینی بایستی حداقلی از سواد آبی را داشته باشد و این بدان معناست که بدانیم همین آب مصرفی از کجا آمده و پس از مصرف به کجا می رود.

زهرایی با اشاره به اینکه 30 درصد آب شرب شهر تهران از منابع آب زیرزمینی  تامین می شود، یادآور شد: با برداشت های بی رویه سفره های زیرزمینی اکنون با افت بسیار شدیدی روبرو شده اند که با ادامه پیدا کردن این روند شرایط بدتر خواهد شد.

مشاور وزیر نیرو در امور خانواده و بانوان افزود: میزان آبی که یک شهروند استفاده می کند به آن سرانه مصرف گفته می شود که برای هر شخص 150 لیتر در روز می باشد که این میزان برای یک خانواده  2 ، 3 و 4 نفره و بالاتر به ترتیب 9، 13.5 و 15 متر مکعب در ماه است.

زهرایی میزان مصرف آب شرب تهرانی ها را از کشورهای اروپایی بیشتر دانست و گفت: ما نیازمند تغییر سبک زندگی هستیم، در گذشته ایرانیان جهت استفاده از آب از قنات بهره جسته  و آب را در حد قابل جایگزینی توسط طبیعت بدون صرف انرژی استفاده می کردند؛ اما با پیشرفت تکنولوژی سبک زندگی به سبکی تغییر کرد که با منابع انرژی اکنون  ما سازگار نمی باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دولت وظیفه تامین آب شهروندان را عهده دار است، اما حفاظت و حراست از  آن به عهده مصرف کنند گان است. پس با استفاده از روش های مدیریت بهینه مصرف و  تجهیزات کاهنده آب از این سرمایه ملی حفاظت نماییم.

کد خبر: 2629
  تاریخ خبر : 12 شهریور 1397
 الهامی منش
 575
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 38
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 461
  • بازدید دیروز : 26,689
  • کل بازدید : 9,966,136
  • آخرین به روزرسانی : 12 اردیبهشت 1403 12:03:57
  • شناسه IP شما : 3.138.174.195

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751