|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با حضور شرکت مهندسین مشاور پای سا صورت گرفت:

برگزاری سمینار معرفی قابلیت های ساخت پروژه های عمرانی با سیستم BIM در صنعت آب

سمینار معرفی قابلیت های ساخت پروژه های عمرانی با سیستم BIM در صنعت آب با حضور شرکت مهندسین مشاور پای سا (زیر شاخه هلدینگ خانه عمران) و با هماهنگی معاونت طرح و توسعه شرکت برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، " رضا مومنی" معاون طرح و توسعه شرکت با حضور در این سمینار اظهار کرد: در مدیریت طرح ها  در بخش کارفرمایی، مشاوره ای و پیمان کاری گهگاه با مشکلاتی مواجه می شویم که ناشی از عدم درک صحیح از اجرای پروژه و همچنین مدیریت سلیقه ای و سنتی  می باشد. این موضوع سبب نقصان در طبقه بندی اطلاعات و مشکلات در اجرای طرح ها می شود.
وی با بیان اینکه اگر نیم نگاهی به تجارب گذشته داشته باشیم، به این قبیل موارد بسیار برخورد می کنیم، تصریح کرد: به دلیل آن که فرآیند صحیحی برای مدیریت پروژه طرح ها و پروژه ها نداریم،  مدیریت آن ها با خطا مواجه
 می شود که وجود نرم افزارهای مناسب در بستر BIM به رفع این مشکلات کمک فراوانی خواهد کرد و نتیجه استفاده از سیستم BIM ، یکپارچه سازی اطلاعات، افزایش هماهنگی، کاهش خطاها و نقایص و نهایت افزایش کیفیت کار میباشد.

در ادامه این نشست، "حسنعلی مجبوریان" مدیر عامل شرکت مهندسین مشاور پای سا  در خصوص برخی از مشکلات و معضلات پروژه های عمرانی گفت:  عدم ارایه جزییات کاربردی و اطلاعات اجرایی، استفاده  از نقشه ها با کیفیت نامناسب، ایجاد دوباره کاری وناهماهنگی، از جمله این مشکلات می باشد.

وی  ادامه داد: هدف از برگزاری این سمینار آشنایی با ویژگی ها و قابلیت های BIM  در پروژه ها، راهکارهای افزایش بهره وری پروژه ها در بستر PMBOK و روند عملیاتی پیاده سازی این سیستم در پروژه های صنعت آب می باشد.

وی با اشاره به اینکه BIM  یک  روش مبتنی بر استقرار نظام یکپارچه سازی کلیه اطلاعات از پدیدآوری طرح ها تا بهره برداری می باشد، یادآور شد: کشورهایی همچون بریتانیا، آمریکا، هلند، فرانسه، ایتالیا، استرالیا، سنگاپور و هنگ کنگ،کره، قطر، امارات، فنلاند، نروژ از این سیستم در پروژه های عمرانی استفاده کرده اند و هم اکنون اجرای این سیستم در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان اجباری شده است.

مجبوریان افزود: پروژه هایی همچون نیروگاه برق آبی چین، طرح حفاظت ساحل کلکتون به هلند و مرحله مطالعاتی در سدبرق آبی در نروژ  از جمله پروژه های بهره برده از این سیستم  هستند.

در ادامه این نشست " حسن خورشیدی مقدم" مشاور ارشد پای سا و مدرس خانه عمران در خصوص آسیب شناسی عمومی وضعیت فعلی در نبود این استانداردها همچون BIM اظهار داشت: مواردی همچون منابع مالی محدود و ناکافی، صعوبت های اجرایی و عدم کفایت دستورهای دقیق، ضعف در تدوین ساختار شکست پروژه، حجم بالای سوانح و  عدم توجه به HSE ، عدم برآورد دقیق مالی، عدم حمل به موقع تجهیزات پروژه، ناهماهنگی و تناقض های موجود در نقشه ها از جمله موارد مشکل ساز در این زمینه می باشد.

وی افزود: به روز رسانی اطلاعات حین ساخت و تهیه نقشه های همچون ساخت همزمان با طرح و اجرا، مستندسازی به موقع اطلاعات ساختمان و تجهیزات و شناسایی نیازها و معضلات زمان بهره برداری در حین طراحی را از مزیتهای قابل توجه BIM است وی برای مثال، پیش بینی فنس کشی نقاط حادثه خیز جهت جلوگیری از غرق شدن در دریاچه سدها، توجه به فضای سبز و نیازهای ساختمانی و تاسیساتی و رفاه انسانی متناسب تیم بهره برداری، مواردی است که معمولا در پروژه های عمرانی با دقت لحاظ نمی شود و با اجرای سیستم BIM بهبود زیادی دارد.

مدرس خانه عمران افتتاحیه های سریع و غیر اصولی، فقدان ابزار جامع بصری و نبود مدل ذهنی از روند تکمیل پروژه، چالش های قراردادی به سبب برآوردهای غیر دقیق احجام و آیتمهای اجرایی و تغییرات آنها در حین اجرا، تاثیرات نقصان بودجه ای و بروز هزینه های مازاد، نبود سامانه مرکزی برای مدیریت بخش های پیچیده و صعوبت جاری سازی اطلاعات بین عوامل دخیل و موثر در پروژه را از برخی آسیب های موجود در سیستم کارفرمایان دانست.

خورشیدی، با تاکید بر اینکه به کارگیری دفتر مدیریت پروژه (PMO)  موجب رشد سازمان از نظر تعداد و پیچیدگی های پروژه ها، افزایش حجم پروژه ها، اجرای استانداردها و سیاست کاری می شود ،عنوان کرد: کاهش نرخ شکست پروژه ها، افزایش راندمان کاری، تحویل پروژه در زمان مقرر،تخصیص بهتر منابع، افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات، رشد مدیران پروژه و ایجاد ثبات بیشتر در ساخت پروژه ها از دستاوردهای پیاده سازی دفتر مدیریت پروژه می باشد.

"سام بهمن" مشاور پیاده سازی BIM  در شرکت پای سا در ادامه این نشست  این سیستم را ابزاری دانست که دفترهای فنی میتوانند با دید گسترده تر و همکاری بیشتر پروژه ها را جلو برده و تصریح کرد:مدل سازی سه بعدی، کنترل تداخلات، پیاده سازی استاندارد PMBOK، کنترل استانداردهای طراحی ساختمان و تجهیزات و فرآیندهای اجرایی، شناسایی گلوگاه ها، خدمات IT  و داشبوردهای مدیریتی و تحلیلی، ارائه (پرزنت) مناسب پروژه و گزارش های مدیریتی و تخصصی، آموزش و انتقال تجربیات در سطح مدیران، کارشناسان و عوامل پروژه را برخی از خدمات قابل ارایه در دفتر مرکزی این شرکت  برشمرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: افزایش قابلیت برندینگ شرکت در ارایه پروژه ها، کسب اعتبارات لازم و ایجاد توسعه و درآمدزایی، کاهش زمان و هزینه و افزایش کیفیت و بهره وری و مدیریت سیستم سرمایه گذاری بخش خصوصی مزیت BIM برای شرکت آب منطقه ای تهران به شمار می رود.
در ادامه این نشست "مائده سیبی" مشاور شرکت  پای سا نیز با تشریح یکی از نرم افزارهای مرتبط با موضوع سمینار توضیحات مفیدی در رابطه با روند مستندسازی و کنترل نقشه ها و بررسی تداخلات ارائه کرد.

گفتنی است، این  کارگاه آموزشی با حضور معاون طرح و توسعه، مجریان طرح ها، مدیر عامل شرکت پای سا، مشاورین و نمایندگان آن ها در سالن کنفرانس شرکت برگزار شد.

 

کد خبر: 1713
  تاریخ خبر : 17 خرداد 1396
  آخرین به‌روزرسانی : 20 خرداد 1396
 الهامی منش
 1084
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 82
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 3,201
  • بازدید دیروز : 34,886
  • کل بازدید : 9,764,651
  • آخرین به روزرسانی : 8 اردیبهشت 1403 19:55:29
  • شناسه IP شما : 52.15.59.163

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751