|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

اولین همایش سراسری مدیران امور و روسای ادارات منابع آب شهرستان‌های کشور برگزار شد

نخستین همایش سراسری مدیران امور و روسای ادارات منابع آب شهرستان های کشور روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 29 و 30 بهمن ماه 93 در محل ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران به نقل از پاون، مهندس "حمید چیت‌چیان" وزیر نیرو، روز چهارشنبه 29 بهمن ماه 93 در نخستین روز از این همایش، گفت: برای موفقیت در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی باید سالانه 11 میلیارد مترمکعب برداشت از آب زیرزمینی را کاهش دهیم.

چیت چیان، اظهار کرد: امروز کسی تردید ندارد که موضوع آب و بحرانی که کشور در این مساله دارد در راس تمام مسائل کشور قرار گرفته است و رئیس جمهوری نیز بارها با تاکید بر این مساله، آب و محیط زیست را در راس موضوع کشور بیان کرده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه حدود 60 درصد آب مورد نیاز کشور از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته 110 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آب‌های زیرزمینی را مصرف کرده‌ایم، در کشوری که تا به امروز 28 درصد میزان بارندگی کمتر از مدت مشابه سال گذشته داشته، باید حفظ ذخایر آب برای ما بسیار حیاتی باشد، چرا که کوتاهی در این خصوص به قیمت پایان یافتن حیات و زندگی در بخش‌هایی از کشور خواهد بود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ما با اتکا به مدیریت مصرف آب قطعا خواهیم توانست به نیازهای خود پاسخ دهیم، تصریح کرد: عمده‌ترین مشکل این است که در مدیریت مصرف نتوانسته‌ایم گام‌های اساسی در این زمینه برداریم.

وی با بیان اینکه عمده مصرف آب در بخش کشاورزی است و بنابراین بیشتر تلاش ما باید در این بخش باشد، افزود: هم‌اکنون با شیوه‌های ساده آبیاری می‌توانیم مصرف آب را کاهش و از طرفی میزان محصول را افزایش دهیم که این بهره وری بسیار مناسبی در این زمینه خواهد داشت.

چیت‌چیان تصریح کرد: این تصور که صرفه‌جویی در مصرف آب یعنی اعمال فشار بر کشاورزان و مردم، یک تصور باطل است؛ وزارت نیرو نافی کاهش تولید محصول کشاورزی نیست؛ بلکه می‌گوییم با استفاده از فناوری های نوین آبیاری می‌توانیم در قبال کاهش مصرف آب، میزان تولید محصول را افزایش دهیم.

چیت‌چیان با تاکید بر نگاه فرامنطقه‌ای و حوضه‌ای بر بخش آب گفت: اگر نگاه مقطعی به طرح‌های آب داشته باشیم، شاید برای اجرای یک طرح در یک منطقه ضرورتی وجود داشته باشد، اما نگاه ملی تعیین کننده است و اینکه منافع همگانی را در نظر داشته باشیم.تاخیر در اجرای یک سد خسارت زیادی ندارد، اما اگر در مورد مدیریت آب‌های زیرزمینی تعلل بکنیم ممکن است تمام آب‌خوان‌ها در دشت‌های بحرانی از بین برود و امکان بازیابی سفره‌های زیرزمینی میسر نباشد.

چیت‌چیان طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی را اولویت اصلی وزارت نیرو در سال آینده عنوان کرد و افزود: در زمان حاضر ما حدود 65 میلیارد مترمکعب در سال از منابع زیرزمینی برداشت می‌کنیم و تمام شواهد نشان می دهد ما با برداشت این میزان 5.7 میلیارد مترمکعب بیشتر از ظرفیت دینامیک این آب‌ها استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در این طرح باید سالانه 11 میلیارد مترمکعب برداشت از آب زیرزمینی را کاهش دهیم، گفت: با حذف برداشت اضافی و همچنین با صرفه‌جویی 5 میلیارد مترمکعب در برداشت، ما خواهیم توانست کسری 110 میلیارد مترمکعبی مخازن را در طی دوره اجرای طرح جبران نماییم.

وزیر نیرو با تاکید بر براینکه باید با تجدیدنظر در پروانه‌های برداشت، میزان تعیین شده برای هر دشت رعایت شود، گفت: برای اولین بار در کشور میزان منابع و برداشت در هر دشت و محدوده مطالعاتی به تفکیک مشخص شده و از سال آینده سهم برداشت در بخش‌هایی همچون کشاورزی، صنعت، شرب و محیط زیست برای هر دشت کشور مشخص است؛ از زمان اجرای طرح تعادل بخشی باید ظرفیت قابل برداشت از هر دشت رعایت شود.

وی با بیان اینکه در تعدیل مصارف باید از مشارکت کشاورزان و سازمان‌های دیگر استفاده شود، گفت: طبق این طرح بایستی شورای حفاظت منابع آب درهمه استان ها و شهرستان ها تشکیل شود و امیدواریم با حمایت از این برنامه بتوانیم آینده کشور را از خطرهای در پیش روی نجات دهیم.

وزیر نیرو در پایان گفت: سال آینده سال سختی را در پیش رو داریم؛ هم اکنون 30 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم و موظفیم بر اساس بدترین شرایط برنامه‌های خود را به اجرا بگذاریم.کمک مدیران با تعامل با مردم و ارگان‌ها، آگاهی رساندن به مردم، شفافیت اطلاعات و اجرای قاطع خواهیم توانست این مسئولیت را با موفقیت به سرانجام برسانیم.

در این همایش همچنین معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: اجرای موفق و موثر طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی نیازمند عزم جهادی و ایثار مدیران آب است.

مهندس "رحیم میدانی" با بیان این مطلب که اگر منابع آب زیرزمینی درست مدیریت می‌شد، لازم نبود در شرایط کنونی کشور، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی برای این امور انجام پذیرید، گفت: با تمام این موارد اکنون شرایط مناسبی ایجاد شده و دولت نگاه ویژه خود را با تمام توان به موضوع آب معطوف داشته است؛ وزیر نیرو هم با انرژی و حمایت کامل از طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی پشتیبانی و حمایت می‌کند و مدیران ما موظف هستند بیشترین بهره‌وری را از فضای ایجاد شده داشته باشند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه اجرای تعادل‌بخشی نیازمند عزم جهادی و ایثار مدیران آب است، افزود: همانطوریکه در دوران دفاع مقدس همگی بسیج شدیم و با تمام توان از تمامیت اراضی کشور دفاع کنیم، باید برای دفاع همه جانبه از منابع آبی کشور نیز همگی بسیج شویم و دست به دست هم بدهیم تا منابع آبی کشور را به بهترین شکل ممکن حراست کنیم.

وی با تاکید بر لزوم جدیت و قاطعیت مدیران برای اجرای طرح ادامه داد: هم اکنون فرصت مناسبی در دست مدیران کشور است و اگر غفلت کنند و این فرصت را از دست بدهند مورد سرزنش نسل حاضر و آیندگان قرار خواهند گرفت؛ اگر مدیری احساس می کند انگیزه کافی را برای ورود به این عرصه ندارد هرچه زودتر تکلیف خود را روشن کند.امروز همه شاهد هستید که تمام فناوری کشور و فضای مجازی غالبا بحث بحران و کمبود آب را مطرح می‌کنند و ما مدیران آب کشور در خط مقدم برنامه‌های نجات‌بخشی قرار داریم وهمه انتظار دارند که در این خصوص نقش خود را به بهترین شکل ایفا کنیم، بنابراین وظیفه ما چیزی جز تعادل بخشی به آب‌های زیرزمینی نیست.

وی با بیان اینکه تا کی باید روضه خوان این مصیبت عظما باشیم، افزود: در سال‌های گذشته تمام هم و غم ما این بوده است که چه کسانی حاضر هستند که کمر همت ببندند تا با تاراج آب‌های زیرزمینی مقابله کنند و هم اکنون فرصت این مقابله رسیده است.

وی گفت: درراستای حمایت از این طرح، وزارتخانه‌های مختلف و قوه قضائیه و قوه مققنه برنامه‌های پیوسته ای در خصوص حمایت از این طرح دارند تا در زمان حرکت، طرح تعادل بخشی و مدیریت و حراست از منابع آبی کشور با شکست مواجه نشود.

میدانی با بیان اینکه سال‌ها یک چاه غیرمجاز برداشت غیر مجاز می کند و وقتی زمان برداشت می‌رسد به این فکر مسدود کردن چاه می افتیم، گفت: با تقویت ابزارهای نظارتی باید فعالیت چاه های غیرمجاز در همان مراحل اولیه فعالیت، متوقف شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در پایان با بیان اینکه همگی باید دست به دست هم بدهیم تا پروژه تعادل‌بخشی و احیای منابع زیرزمینی را به‌خوبی به اتمام برسانیم، اظهار کرد: وفاداری ما به مردم و شهیدان این سرزمین ایجاب می‌کند که کشور را از این وضع اسفناک نجات دهیم و اگر این طرح موفق شود تجربه جدیدی در مدیریت آب‌های سطحی و زیرزمینی خواهد بود و با اینکار مطمئن باشید آیندگان ما را تحسین خواهند کرد.

در این همایش دو روزه، علاوه بر وزیر نیرو، قائم مقام، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی، معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به سخنرانی پرداختند. در این همایش بر مسائلی چون "اجرای موفق و موثر طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی نیازمند عزم جهادی و ایثار مدیران آب است"، "برای اجرای احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی باید یک رابطه منطقی بین صف و ستاد ایجاد شود"، "مدیریت ما به رسیدگی به مباحث بحران همچون کف شکنی و مسدود کردن چاه غیرمجاز ختم شده است، در حالی که باید فراتر از این نگاه کرد"، "در ایران از میزان آب موجود، 80 تا 85 درصد را مصرف می کنیم، در حالی که استاندارد مصرف جهانی 40 درصد است و این وضعیت ما را به سمت ورشکستگی منابع آب پیش می‌برد" و "در نهایت سرمایه انسانی مهمترین ابزار و پایه اساسی بهبود بهره‌وری در صنعت آب و برق است"، تاکید شد.

کد خبر: 951
  تاریخ خبر : 2 اسفند 1393
  آخرین به‌روزرسانی : 4 اسفند 1393
 پرسنل شرکت
 813
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 65
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 5,053
  • بازدید دیروز : 30,006
  • کل بازدید : 9,828,482
  • آخرین به روزرسانی : 10 اردیبهشت 1403 12:04:59
  • شناسه IP شما : 3.135.217.228

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751