|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

هفته دولت/ ارتقایی: پیش بینی ها از ادامه روند خشکسالی در پاییز امسال خبر می دهد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: پیش بینی این شرکت از وضعیت بارش های سال آبی آینده، ادامه روند خشکسالی و کاهش بارندگی در پاییز امسال خبر می دهد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس "خسرو ارتقایی" امروز (یکشنبه) در هفته دولت و در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: در حال حاضر که کمتر از یک ماه به پایان سال آبی 92-93 باقی است، وضعیت مطلوبی در ذخیره آب سدها نداریم و این در حالی است که پیش بینی می شود که این روند در پاییز امسال نیز ادامه یابد و با کاهش بارش ها مواجه باشیم.

ارتقایی با بیان اینکه عوامل مختلفی در ایجاد خشکسالی در سطح استان تهران موثر بوده است، گفت: کاهش بارندگی عامل اصلی خشکسالی و تداوم آن است به شکلی که دو سال است استان تهران با کاهش 25 تا 30 درصدی بارش نسبت به سال پیش از آن مواجه بوده است. این مسأله سبب شده تا رواناب ها و یا میزان ورودی آب به مخازن سدها نیز با 20 درصد کاهش روبرو شود. 

وی میزان بارش های سال آبی 92-93 را 243 میلیمتر ذکر کرد و افزود: این میزان حدود 100 میلیمتر کمتر از دوره بلندمدت است.

ارتقایی در ادامه از کاهش 103 میلیون مترمکعبی آب مخازن سدهای پنج گانه تهران در مقایسه با سال پیش از آن خبر داد و گفت: در حال حاضر در سد امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب 125، 48، 47، 185 و 100 میلیون مترمکعب و در مجموع 505 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است.این در شرایطی است که سال گذشته به ترتیب 158، 49، 87، 197 و 117 و در مجموع 608 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران ادامه داد: عامل مهم دیگر در پدیده خشکسالی و وضعیت نامطلوب کنونی،افزایش دما است که اگر مقایسه ای در همین زمینه در ایستگاه های موجود حوضه آبریز سدها داشته باشیم متوسط در حدود دو تا سه درجه سانتیگراد افزایش ثبت شده است. البته در بعضی ایستگاه ها تا 10 درجه تغییر و افزایش دما نیز به چشم می خورد.

ارتقایی استمرار دمای هوا در طول فصل گرم را عامل سوم و مهم دیگر اعلام و تصریح کرد: این برای نخستین بار است که سه ماه متوالی دمای هوا به طور متوسط 37 درجه سانتیگراد به بالا است و البته 20 روز و بیشتر هم این دما بالای 40 درجه سانتیگراد بوده است. در نتیجه همین مساله افزایش مصرف آب را در تهران تا حدود دو درصد رقم زده است.

وی با اشاره به میزان مصرف آب روز گذشته تهران (شنبه) اعلام کرد: شهروندان تهران روز گذشته بیش از 3.08 میلیون مترمکعب آب مصرف کرده اند که دبی لحظه ای آن برابر 35.7 مترمکعب در ثانیه است که این میزان در زمان مشابه سال گذشته 35 مترمکعب بر ثانیه بوده است که معادل 700 هزار مترمکعب آب می شود.

ارتقایی افزود: از این مقدار حدود 16 مترمعب بر ثانیه از محل چاه ها و 20 مترمکعب نیز از محل سدهای تهران تامین شده است.

ارتقایی همچنین به پیش بینی ها و تحلیل شرکت آب منطقه ای تهران نسبت به وضعیت خشکسالی و کاهش بارش ها و منابع آبی استان اشاره کرد و گفت: شرکت آب مطنقه ای تهران در مهرماه 92 به این جمع بندی رسید که حشکسالی سال آبی گذشته همچنان ادامه خواهد یافت و به همین دلیل با همکاری صمیمانه شرکت آب و فاضلاب استان مدیریت مصرف آب در دستور کار قرار گرفت و تعدادی چاه به مدار توزیع وارد شد. همچنین با تلاش هایی که صورت گرفت اجازه خالی شدن مخزن سد لتیان از آب داده نشد و به همین دلیل خوشبختانه تاکنون فصل تابستان 93 بدون نوبت بندی آب در حال پشت سر گذاشتن است.

ارتقایی در ادامه این نشست خبری، با اشاره به اینکه از 95 میلیون مترمکعب آب که در سامانه شرق تهران ذخیره می شود تنها 70 میلیون مترمکعب آن قابل استفاده بوده و مابقی ذخیره استراتژیک محسوب می شود، گفت: ورودی های آب به مخزن سدهای پنجگانه استان تهران به طور متوسط نیمی از خروجی آب است. این مقدار سد امیرکبیر چهار مترمکعب در ثانیه ورودی و هشت مترمکعب در ثانیه خروجی است. در سد لتیان 3.7 ورودی و 7.8 خروجی، سد طالقان دو مترمکعب ورودی و 9 مترمکعب خروجی، و سد لار نیز حدود هفت مترمکعب در ثانیه ورودی و 13 مترمکعب در ثانیه خروجی آب است.

ارتقایی یادآور شد: شرکت آب منطقه ای تهران پیش بینی از وضعیت منابع آبی سدها به وزارت نیرو ارائه داد که بر اساس آن حجم آب موجود در مخزن سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب 119، 47، 47.5، 185 و 106 میلیون مترمکعب برای انتهای مردادماه اعلام شده بود که این آمار تقریبا با پیش بینی ها هم خوانی دارد.

وی با بیان اینکه رژیم بارش ها در سال های مختلف به ویژه در دو سال اخیر تغییراتی کرده است، اضافه کرد: پیش بینی ما از وضعیت بارش ها ادامه وضعیت خشکسالی برای پاییز است. ما باید ذخیره استراتژیکی در پایان شهریور ماه و آغاز فصل آبی بعدی و همچنین ذخیره ای برای پایان زمستان داشته باشیم. متاسفانه شرایط به گونه است که ذخایر آب در سامانه شرق کمتر از میزان پیش بینی شده است. در دوسال اخیر، بارش ها در چهار فصل سال با کاهش مواجه بوده، در حالیکه در سال های گذشته و پیش از آن بارش ها در فصل های مختلف جابجا می شد و این میزان کاهش نمی یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران تصریح کرد: از 80 حلقه چاه که مجوز حفاری و یا جابجایی به شرکت آب و فاضلاب داده شده است، 30 حلقه در شمال شرق تهران و 50 حلقه نیز در مناطق جنوب غرب و غرب تهران می باشد. برآورد این است که از محل این تعداد چاه حدود 40 میلیون مترمکعب آب قابل برداشت باشد. این چاه ها در محل هایی در نظر گرته شده که مشکل استملاک و همچنین آلودگی نداشته باشند و جهت شرب مناسب و مطلوب باشند.

ارتقایی از همکاری اندک تعدادی از شهرداری های مناطق مختلف تهران، در جهت حفر چاه های آب که توسط شرکت آب و فاضلاب تهران حفاری می شود، گلایه کرد و گفت: البته این حق شهرداری است که در محل های تحت پوشش خود اجازه فعالیت حفاری ندهد اما با توجه به شرایط خشکسالی و بحران آب و ضرورت تامین آب شرب مردم و به این دلیل که این سازمان ها خدمات عمومی به مردم ارائه می کنند بهتر است این مساعدت صورت گیرد تا روند حفر چاه های و تامین آب با مشکلی مواجه نشود. لذا این مساله در جلسه فردای شورای شهر با دوستان مطرح خواهد شد تا همکاری بیشتری بین دستگاه ها اتفاق افتد.

وی استفاده از روش های ارزان تامین آب را مورد تاکید قرار داد و گفت: شاید یکی از بهترین ابزاری که می تواند در شرایط بحران و خشکسالی به کمک تامین آب تهران بیاید، ایجاد کارخانه های آب معدنی در اطراف تهران باشد که هم می تواند به تامین آب شرب کمک نماید و هم می تواند در شرایط خطر مثل زلزله آب مورد نیاز را در اختیار قرار دهد.  

وی در پایان از مطالعه بر روی نیروگاه های برقابی کوچک خبر داد و بیان کرد: برای امسال، جهت راه اندازی یک نیروگاه کوچک برقابی در خط انتقال آب طالقان برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرد. این نوع از طرح ها که ساخت نیروگاه های کوچک برقابی است، توجیه اقتصادی خوبی دارد و می تواند به ایجاد درآمد و سودآوری کمک کند. در این خصوص، برای خط طالقان و سد نم رود در حال مطالعه و برنامه ریزی هستیم.

کد خبر: 694
  تاریخ خبر : 2 شهریور 1393
  آخرین به‌روزرسانی : 2 شهریور 1393
 پرسنل شرکت
 915
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 70
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 805
  • بازدید دیروز : 31,034
  • کل بازدید : 9,997,514
  • آخرین به روزرسانی : 16 اردیبهشت 1403 11:56:55
  • شناسه IP شما : 3.143.168.172

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751