|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران عنوان کرد:

ضرورت آمادگی دستگاه های ذی ربط در راستای مقابله با سیلاب های احتمالی با توجه به بارش های پیش رو

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران در جلسه کمیته راهبری کنترل و کاهش خطر سیل بر ضرورت آمادگی دستگاه های ذی ربط در راستای مقابله با سیلاب های احتمالی با توجه به بارش های پیش رو در نیمه دوم مهرماه سال جاری تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "بهزاد پارسا" دراین جلسه که با حضور معاون حفاظت و بهره برداری ، جمعی از مدیران شرکت و همچنین نمایندگانی از سازمان های مدیریت بحران استانداری تهران، منابع طبیعی و آبخیزداری، راه و شهرسازی ، راهداری و حمل و نقل جاده ای برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به اینکه 3 سال خشکسالی پی در پی را پشت سرگذاشته ایم بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی با ترسالی روبرو می باشیم که طبق تجربیات سنوات گذشته پیامدهای خاص خودش را خواهد داشت؛ به همین منظور آمادگی و تدابیر لازم برای جلوگیری از خطرات احتمالی سیلاب ضروری می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به تمرکز بالای جمعیتی در تهران همه ی دستگاه های مرتبط باید تکالیفی را که در این کمیته استانی مشخص شده پیگیری و اجرایی نمایند.

پارسا با بیان اینکه در جلسات آتی همه ی دستگاه ها باید طبق چارچوب اقدامات خود را بیان کنند تا اعضای حاضر در جریان آن قرار گیرند، افزود: حدود 800 گلوگاه و نقاط حادثه خیز در استان تهران شناسایی شده که در بازه خیلی کوتاه باید اقداماتی برای رفع آن ها انجام داد تا بتوانیم در پاییز پربارش پیش رو شرایط را تحت کنترل داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران با تاکید بر اینکه انجام لایروبی ها و شناسایی پل ها و کالورت های غیر اصولی از اهم اقدامات می باشد، تصریح کرد: تا رسیدن به زمان پیش بینی بارش ها موارد مذکور باید مرتفع شود.

در ادامه این نشست "رضا کیایی پور" معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران، موضوع مدیریت سیل را، مبحثی ملی و فراسازمانی دانست که مسوولیت آن متوجه بخش های مختلف می باشد و توضیح داد: کنترل سیل شامل مجموعه اقداماتی است که عمدتاً نقش پیشگیری از وقوع بحران سیل و تقویت آمادگی در برابر حوادث احتمالی را ایفا می کند.

وی در خصوص هدف از تهیه دستورالعمل  کنترل آب های سطحی (سیل) عنوان کرد:  تعریف، تفکیک و ارائه ی نحوه ی انجام مسوولیت ها و شفاف سازی روابط میان متولیان و ذی مدخلان موضوع کنترل سیل در سطح ملی و استانی می باشد. این دستورالعمل در راستای جزء (1) از بند (پ) ماده (14) قانون مدیریت بحران کشور (1398) تهیه شده است که ایجاد سازوکارهای لازم جهت کنترل آبهای سطحی (سیل) در سطح ملی و استانی را به عنوان یکی از وظایف وزارت نیرو و با همکاری وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری ها) و وزارت جهاد کشاورزی برشمرده است. لذا دامنه کاربرد این دستورالعمل شامل تمامی دستگاه های مرتبط با کنترل سیل و عضو کمیته راهبری می باشد. 

کیایی پور درباره شرح وظایف کمیته راهبری کنترل و کاهش خطر سیل بیان کرد:  ایجاد هماهنگی در مطالعه و اجرای طرح های اولویت دار بین دستگاه های ذی ربط در کنترل سیل در سطح استان، پیگیری اجرای مصوبات کمیته ملی راهبری و ارائه گزارش سالانه به کمیته ملی ، بررسی اولویت های کنترل سیل استان جهت تدوین مطلوب برنامه های اجرایی از سوی دستگاه های عضو و ارائه آن به کمیته ملی و همچنین بررسی نقاط قوت و ضعف بخش های مختلف استان در کنترل سیل و ارائه پیشنهادهای لازم به کمیته ملی از جمله ی این موارد می باشد.

"مازیار غلامی" مدیر کل هواشناسی استان تهران در ادامه این جلسه عنوان کرد: بر اساس جدیدترین نقشه های پیش بینی فصلی، طی سه ماه آینده (مهر لغایت دی 1402)، متوسط بارش استان در حد نرمال و با تمایل به بیش از نرمال  پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین متوسط دمای هوای استان، طی مهر لغایت دی 1402 ، 0.5 تا 1 درجه سلسیوس بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

غلامی با بیان اینکه از 9 مهرماه لغایت 9 آبان ماه در بخش های نواحی شمالی و غربی استان تهران با حدود 10 تا 15 درصد افزایش بارش مواجه می باشیم، افزود: برای این بازه یاد شده نیز دما بالاتر از نرمال پیش بینی شده است.

وی همچنین اضافه کرد: از 9 آبان ماه لغایت 9 آذرماه سال جاری نیز در نواحی جنوب غربی، شمال غربی و به ویژه بخش غربی استان تهران شاهد افزایش بارش می باشیم و دما نیز به تدریج به حالت نرمال نزدیک می شود.

مدیر کل هواشناسی استان تهران بیان کرد:  بررسی پیش بینی‌های فصلی مدل‌های جهانی نیز تا حد زیادی تایید‌کننده موارد ذکر شده است و انتظار می رود بارش طی پاییز در حد نرمال و بیش از آن باشد. 

وی با تاکید بر اینکه احتمال وقوع پدیده های حدی، آبگرفتگی، بالا آمدن آب رودخانه ها و مسیل ها وجود دارد و لازم است اقدامات پیشگیرانه در بخش های مختلف اجرایی مدنظر باشد، گفت: در صورت نرمال بودن بارش پاییز، این شرایط نمی تواند کاملا مساله کمبود و کاهش بارش انباشته شده را جبران نماید. بنابراین کماکان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش های مختلف بویژه بخش های کشاورزی، صنعتی و حتی خانگی و نیز بطور کلی صرفه جویی در مصرف آب توصیه می شود.

غلامی تصریح کرد: با توجه به پیش بینی نرمال بودن بارش ها و احتمال پاییز و زمستان پر بارش (بویژه فعلا طی آبان و آذر)، احتمال وقوع پدیده های حدی منجر به آبگرفتگی، بالا آمدن آب رودخانه ها و وقوع تندبادهای لحظه ای ناشی از ناپایداری دور از انتظار نیست و لزوم برنامه ریزی جهت مدیریت شهری و اقدامات پیشگیرانه نظیر لایروبی انهار، بازگشایی آبراهه ها در حوزه های شهری و روستایی توصیه می شود.

وی در خصوص وضعیت دما گفت: با توجه به روند کاهش دما ناشی از تغییر فصل، وقوع پدیده اینورژن (وارونگی دما)، از آبان ماه بتدریج و به تناوب شرایط برای پایداری و بویژه طی ماه های آذر،دی و بهمن با ماندگاری هوای سرد و در مواقع عدم وزش باد قابل ملاحظه، بطور فصلی شرایط برای انباشت آلاینده های جوی مهیا می شود.

مدیر کل هواشناسی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود درباره گزارش وضعیت بارش طی سال آبی (1 مهر 1401   لغایت   28 شهریور 1402) توضیح داد: بررسی آمار بارش پهنه ای استان تهران بیانگر آن است  که  مجموع بارش سال زراعی استان تهران 164 میلی متر می باشد که در مقایسه با دوره آماری بلند مدت(نرمال) 41 درصد کاهش بارش اتفاق افتاده است و این در حالی است که در مقایسه با سال قبل 5 درصد کاهش بارش رخ داده است.

غلامی همچنین بیان کرد: استان تهران پنجمین استان کشور از نظر بیشترین کاهش درصد تامین بارش سال آبی نسبت به بلند مدت می باشد که در جای خود حائز اهمیت و توجه فراوان است.  بعبارتی تهران از ابتدای سال زراعی تاکنون، رتبه پنجم کم بارشی و خشکسالی کشور را دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: آمار بارش پهنه ای استان تهران به تفکیک شهرستان بیانگر این نکته است که بدون استثناء در تمامی شهرستان ها کاهش بارش اتفاق افتاده است و  بیشترین کاهش بارش بترتیب مربوط به شهرستان های شمیرانات، دماوند، فیروزکوه می باشند. نکته قابل توجه اینکه کمترین کاهش بارش مربوط به شهرستان های جنوبی استان مانند ورامین، پیشوا و قرچک می باشد.

کد خبر: 6335
  تاریخ خبر : 5 مهر 1402
 شیخ الاسلامی
 476
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 194
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 31,963
  • بازدید دیروز : 27,781
  • کل بازدید : 11,208,255
  • آخرین به روزرسانی : 13 تیر 1403 10:24:35
  • شناسه IP شما : 3.141.47.170

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751