|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در نشست خبری با خبرنگاران عنوان کرد:

کاهش 373 میلیون متر مکعبی میزان ذخایر آبی استان تهران / لزوم صرفه جویی شهروندان در مصرف آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در نشست خبری با خبرنگاران از کاهش حدود 373 میلیون متر مکعبی میزان ذخایر آبی استان تهران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "یوسف رضاپور" با بیان این خبر تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال جزو معدود سال های خشکسالی پیش روی کشور می باشد و ما از یک سو با افزایش بی سابقه دمای هوا و از سوی دیگر با کاهش 36 درصدی کاهش میزان بارندگی ها در کشور روبرو هستیم، لزوم مشارکت و همکاری صنایع، سازمان ها و نهاد ها و همچنین همراهی مسوولانه آحاد مردم برای عبور از بحران خشکسالی، امری اجتناب ناپذیر است.

رضاپور با بیان اینکه حدود 42 درصد میزان مصرف ذخایر آبی استان تهران، در بخش شرب خانگی به مصرف می رسد، اظهار کرد: عمده آب شرب مورد نیاز استان (حجمی بالغ بر 75 درصد) از ذخایر موجود در سد های پنج گانه استان تامین می گردد،  اما میزان ذخایر آبی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با حجمی بالغ بر 373 میلیون متر مکعب (معادل دو برابر ظرفیت سد امیرکبیر) با کاهش ذخایر آبی روبرو شده است.

مدیرعامل شرکت با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی و هماهنگی های انجام شده در بخش های مختلف مصرف از قبیل شرکت آبفای استان، سازمان جهاد کشاورزی، شهرداری ها و سازمان صمت، تا پایان امسال مشکلی برای تامین آب نخواهیم داشت، گفت: در سال جاری برنامه هایی در خصوص کاهش مصرف آب در قالب طرح سازگاری با کم آبی تصویب شده است که از جمله آن ها می توان به ممنوعیت کشت های تابستانه، محدود شدن میزان آبیاری چمن های سطح شهر و ممنوعیت کاشت چمن جدید از سوی شهرداری اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: برای جبران خسارات وارد شده به کشاورزان مصوباتی برای استفاده از اعتبارات ناشی از خشکسالی در نظر گرفته شده است که از این طریق کشاورزان بتوانند بخشی از زیان های وارده را جبران نمایند.

رضاپور با اشاره به اینکه کل سرانه مصرف آب در کشور حجمی بالغ بر 86.7 درصد از ذخایر کل منابع آبی کشور تخمین زده شده است، اذعان کرد: این میزان مصرف آب در مقایسه با سرانه مصرف استاندارد جهانی که 40 درصد از حجم کل ذخایر آبی می باشد، خبر از ورود کشور به مرحله بحران شدید آبی می دهد که لزوم مدیریت و مصرف بهینه آب و اجرای هر چه جدی تر برنامه های سازگاری با کم آبی را نمایان می سازد.

این مقام مسوول با بیان اینکه برای عبور از مرحله بحران کم آبی استان باید در گام نخست سرانه مصرف آب به میزان 60 درصد منابع آب استان برسد، تصریح کرد: برنامه سازگاری با کم آبی در یک افق بیست ساله و در قالب چهار برنامه پنج ساله، با هدف کاهش کلی مصرف آب در بخش های مختلف ترسیم شده است و مطابق آن انتظار داریم که در دوره پنج ساله اول (سال 1405)، حجمی معادل 420 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شود.

رضاپور با تاکید بر اینکه استان هایی که در اقلیم خشک آب و هوایی قرار دارند باید کشت محصولات پر آب طلب را به طور کلی از برنامه خود حذف کنند و احتیاجات خود در این بخش را از استان های دیگر تامین نمایند، تصریح کرد: طبق تکلیف مصوبه هیئت وزیران در خصوص اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی، امسال باید بیش از 75 میلیون متر مکعب کاهش مصرف آبی را رقم بزنیم و این مهم با همراهی مردم در صرفه جویی در مصرف آب و همکاری تمام بخش ها اعم از کشاورزی، صنعت و شرب و استفاده از روش های مختلفی از جمله جایگزینی پساب جهت استفاده در فضای سبز و خدمات و آبیاری محصولات کشاورزی، حاصل خواهد شد.

  وی بیان کرد: اگر شهروندان درست مصرف کردن و اصلاح الگوی مصرف را سرلوحه  زندگی خود قرار دهند  تاثیر بسیاری بر کاهش مناقشات آبی و همچنین افزایش راندمان و ایجاد شرایط تامین آب پایدار خواهد داشت.

رضاپوردر بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین عنوان کرد: در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی مدیریت مصرف چاه های مجاز و همچنین جلوگیری از اضافه برداشت های غیر مجاز به منظور جلوگیری از فرونشست زمین چندین سال است که  در حال اجرا شدن است.

رضا پور با اشاره به طرح تعادل بخشی آب های زیر زمینی برای حفاظت از منابع ارزشمند آبی و مقابله با خشکسالی و پیامدهای ناشی از آن نظیر فرونشست و کاهش کیفیت آب، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 310 حلقه چاه غیر مجاز مسدود و 184 دستگاه کنتور حجمی هوشمند به منظور مدیریت و کنترل بهره برداری از چاه های مجاز نصب شده است؛ همچنین توقیف  19 مورد ادوات حفاری چاه غیر مجاز نیز از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه ای تهران در راستای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی بوده است و این شرکت همچنان با عزمی راسخ و اهتمام جدی در برخورد با تخلفات و حفاظت از منابع آب های سطحی و زیرزمینی گام برمی دارد.

وی با بیان اینکه انجام اقداماتی همچون تغذیه مصنوعی و استفاده از پساب در راستای حفظ آبخوان توسط این شرکت  چندین سال است که در حال انجام می باشد، تصریح کرد:  افزایش اکیپ های گشت و بازرسی در سال جاری  نسبت به سال گذشته در جهت شناسایی چاه های غیرمجاز و مسدودن کردن آن ها از دیگر اقداماتی است که در جهت صیانت از منابع آب زیرزمینی صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در خصوص آخرین وضعیت طرح علاج بخشی سد لار توضیح داد: 28 کیلومتر تونل برای این طرح در نظر گرفته شده  که مجوز زیست محیطی آن در اسفندماه سال گذشته اخذ شد و درصورت تامین منابع مالی با اجرای این طرح ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب می توانیم منتقل کنیم که نیاز شرق تهران جبران می شود.

رضاپور همچنین در خصوص کیفیت آبی که در اختیار شهروندان قرار می گیرد، اظهار کرد: تمام تلاش شرکت آب منطقه ای تهران تامین آب با کیفیت و مطمئن برای شهروندان استان تهران می باشد و از سوی وزارت بهداشت نیز همواره رصد و پایش کیفیت آب انجام می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برای تامین آب حدود 30 درصد از منابع آب های زیرزمینی و 70 درصد از منابع آب های سطحی استفاده می شود، در صورت نیاز بیشتر به آب، تعدادی از چاه های با کیفیت کشاورزی خریداری و وارد مدار خواهد شد. تمام تلاش مسوولان این شرکت جلوگیری از جیره بندی آب در ماه های پیش رو است که البته این مهم با همراهی و مساعدت مردم در صرفه جویی در مصرف آب امکان پذیر خواهد بود.

مدیر عامل شرکت با هشدار در پایان سخنان خود با هشدار در خصوص افزایش بی سابقه آمار غرق شدگی افراد در رودخانه ها و تاسیسات آبی استان تهران از ابتدای سال تاکنون خاطر نشان کرد: متاسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون 23 نفر از گردشگران و شهروندان در دریاچه سدها و کانال های آبیاری و زهکشی غرق شده اند، لذا با توجه به این آمار بی سابقه از همه هم وطنان عزیز درخواست می شود که به تابلوها و علائم هشدار شنا ممنوع و اطلاع رسانی های این شرکت توجه نمایند و به هیچ عنوان مکان های ممنوعه را برای شنا انتخاب نکنند.

در ادامه جلسه "احمد علی قربانیان" معاون حفاظت و بهره برداری شرکت درباره تفاهم نامه وزارت نیرو در سال گذشته با شهرداری تهران در زمینه استفاده از پساب به جای آب خام برای آبیاری فضای سبز خاطر نشان کرد: بر اساس این تفاهم نامه که برای افق 1410 طراحی شده است، جایگزینی 140میلیون متر مکعب پساب به جای آب خام برای استفاده در فضای سبز در نظر گرفته شده که با توجه به اینکه در حال فراهم کردن زیرساخت های مربوط به این طرح می باشیم، فعلا امکان واگذاری 40 میلیون مترمکعب پساب به شهرداری فراهم می باشد که با اجرایی شدن این امر بخشی از کسری مخزن دشت تهران جبران خواهد شد.

هم چنین در این نشست، "محمد شهریاری" مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برقآبی  شرکت آب منطقه ای تهران نیز با اشاره به اینکه سدهای پنجگانه تامین کننده آب شرب استان تهران خوشبختانه از لحاظ رسوبات مشکلی ندارند، افزود: در سد لتیان با توجه به دستورالعمل های موجود هرساله  به منظور تخلیه بخشی از رسوبات دریچه های تخلیه رسوب بازگشایی می گردد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه سدهای استان تهران وابستگی جهت تامین آب شرب دارند نمی توان مخزن را به شکل کامل خالی کرده و لایروبی انجام شود و اکنون شرایط سدها به گونه ای است که مشکلی به لحاظ آورد رسوبات نداریم.

شهریاری ظرفیت نیروگاه های برقآبی تهران را 315 مگاوات دانست و گفت: میزان تولید نیروگاه های برقابی تحت پوشش شرکت به دلیل خشکسالی سال جاری، با کاهش 35 درصدی مواجه می باشد و میزان تولید روزانه نیروگاه ها 2190 مگاوات است که این میزان در سال گذشته 2800 مگاوات بوده است.

 

 

                                                                                                          

                                   

کد خبر: 4785
  تاریخ خبر : 23 تیر 1400
 روابط عمومی
 242
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 84
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 9,906
  • بازدید دیروز : 29,752
  • کل بازدید : 9,891,372
  • آخرین به روزرسانی : 12 اردیبهشت 1403 12:03:57
  • شناسه IP شما : 3.14.142.115

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751