|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

به منظور مدیریت بحران و کاهش وقوع خسارات صورت می گیرد؛

تاسیس مرکز عملیات اضطراری (EOC) در شرکت آب منطقه ا ی تهران

در نشست کمیته بحران و پدافند غیر عامل شرکت که با حضور مدیر عامل و همچنین اعضاء این کمیته برگزار شد، نحوه تاسیس مرکز عملیات اضطراری (EOC) در شرکت آب منطقه ا ی تهران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، " علی درخشان"  مجری مطالعه و اجرای  مرکز  (EOC) کشور و استان تهران در این جلسه در خصوص تاسیس مرکز مذکور اظهار کرد: از آن جایی که انسان همیشه با بحران های طبیعی و غیرطبیعی مواجه می باشد، مدیریت بحران علمی است که با هدف کاهش احتمال وقوع بحران و صدمات ناشی از آن طراحی گردیده است و  وجود حوادث متعدد طبیعی در کشور و بخصوص در چند سال اخیر لزوم شکل گیری واحد رصد، پایش و همچنین مدیریت بحران در مواقع اضطراری را بیش از پیش نمایان ساخته است.

وی ادامه داد: بنابراین تاسیس یک مرکز عملیات اضطراری برای مشاهده وضعیت تمامی سدها،  بندهای انحرافی، رودخانه ها و بستر و حریم آن ها ، ایستگاه های هیدرومتری و همچنین پایش کمی وکیفی آب، ایستگاه های هواشناسی، وضعیت خطوط انتقال و تونل ها بسیار با اهمیت می باشد.

 در خشان در خصوص کاربردهای اساسی  (EOC)  بیان کرد: دریافت ، نظارت و ارزیابی اطلاعات مربوط به حوادث، ارزیابی اولیه خسارت و نگهداری مدارک مربوط به میزان خسارت، تصمیم گیری در مورد سیاست گذاری  و در صورت لزوم اعلام  فوریت های محلی،  فراهم کردن دستورالعمل ها برای ماموریت های کمک با توجه به شرایط و منابع موجود  و همچنین  ارایه اطلاعات به رسانه های خبری از جمله این کاربردها می باشد.

وی برای  تعیین و ارزیابی مکان احداث مرکز مواردی همچون توپوگرافی طبیعی و ویژگی های زمین شناسی، امکانات و خدمات پشتیبانی و برنامه ریزی موجود از جمله بخش های آب و برق ، راه و  پیش بینی تاسیس مرکز EOC در محل شرکت آب منطقه ای تهران را مطرح کرد و گفت: فضاهای مرکز این ساختمان شامل قسمت بازرسی، قسمت عملیات و دفاتر اجرایی و قسمت پشتیبانی خواهد بود.

  مجری مطالعه و اجرای  مرکز  (EOC) کشور و استان تهران، تجهیزات مهم مرکز را تجهیزات کامپیوتری و سیستم مانیتورینگ، تجهیزات مخابراتی و تله متری، تجهیزات  برق اضطراری و تاسیسات برقی و تجهیزات مکانیکی و تاسیسات آبی دانست و افزود: الزاماتی همچون  پدافندی ساختمان، بخش مکانیکال و  بخش الکتریکال  و در نهایت  سیستم ارتباطی و تله متری به عنوان مقررات و الزامات فنی ساختمان  ضروری می باشد.

وی در ادامه این جلسه در خصوص کاربرد و اهداف  مرکز عملیات اضطراری (EOC) یادآور شد: با احداث این ساختمان در شرکت آب منطقه ای تهران  مانیتورینگ وضعیت سد ها و بندهای انحرافی، ایستگاه های هیدرومتری،  پارامترهای کمی و کیفی منابع آبی ، وضعیت رودخانه ها و حریم بستر رودخانه ها، پارامترهای ایستگاه های هواشناسی،پارامترهای خطوط انتقال و تونل ها و پارامترهای نیروگاه های برق آبی امکان پذیر می باشد.

درخشان در باره روند اجرای کار تاکنون خاطر نشان کرد:  پیرو دستورات و ابلاغ مدیر عامل  شرکت آب منطقه ای تهران و همچنین معاون طرح و توسعه پس از جمع آوری اطلاعات و دانش روز دنیا در زمینه مدیریت بحران در بخش آب و همچنین بررسی مراکز موجود در سطح دنیا مطابق با آخرین استاندارد های روز دنیا شرح خدمات جامع تهیه و نسخه اولیه شرح خدمات جامع جهت دریافت نظرات مدیران به  بخش های معاونت حفاظت و بهره برداری، مدیر دفتر مدیریت مطالعات پایه منابع آب،رییس گروه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل و مدیر دفتر فنی آب ارسال شده است.

در ادامه این نشست، " علیرضا خانی زاد"  رییس گروه دفتر بحران و پدافند غیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران مرکز عملیات اضطراری (EOC) را جزء ابزار و تجهیزات اصلی مدیریت بحران دانست و با تاکید بر لزوم هماهنگی میان مجری طرح و  دفتر مدیریت بحران  در هدایت این مرکز بیان کرد: این مرکز  نه تنها در زمان بحران و بعد از آن  بلکه قبل از به وجود آمدن شرایط اضطراری می تواند در جهت موضوعاتی همچون رصد و پایش رودخانه ها و مخزن سد و غیره  کارساز باشد.

وی در خصوص  آمار غرق شدگی سال های اخیر عنوان کرد:  تعداد فوتی ها در سال های ، 96، 97، 98  و 99 به ترتیب 26، 22، 28 و 6 نفر بوده که به طور میانگین سالانه این میزان  25 نفر برآورد می شود.

خانی زاد  ادامه داد:  افزایش آمار غرق شدگی طبق آمارها  در تیر و مردادماه سال 98 بوده است  و در سال گذشته به طور میانگین سالانه 18 نفر در  شبکه های آبیاری غرق شده اند و بر اساس آمار تجمعی  از سال 96 تا  98  بیشترین میزان غرق شدگی در مخازن سدهای استان تهران صورت گرفته است.

رییس گروه دفتر بحران و پدافند غیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران با بیان  اینکه بیش از 70 درصد  غرق شدگی از سال 96 تا کنون مربوط به شبکه های آبیاری و زهکشی ا ست، تصریح کرد:  تعیین نقاط آسیب پذیر، اجرای فنس کشی، نصب تابلوی هشدار، گشت زنی و کنترل ترددها، اطلاع رسانی به موقع و عمومی، هماهنگی با ادارات و مسوولین محلی، وجود نیروهای امدادی و نجات غریق و  ایمن سازی سازه ای  از جمله راهکارهای اجرایی برای جلوگیری از غرق شدگی و حوادث ناگوار می باشد.

"محمد شهریاری" مدیر دفتر تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه ای تهران در این نشست در باره  شبکه های آبیاری  و دسترسی عموم مردم به این شبکه ها اظهار کرد: بارگذاری جمعیتی و توسعه شهرها در کنار  شبکه های آبیاری و زهکشی و همچنین عدم توجه شهروندان به هشدارها و توصیه مسوولان  باعت  افزایش آمار غرق شدگان در شبکه های مذکور می باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه بیش از 560 کیلومتر کانال در استان تهران وجود دارد که ایمن سازی تمامی آن ها هزینه زیادی را در بر خواهد داشت، افزود:  ایمن سازی شبکه های آبیاری  و زهکشی با انعقاد تفاهم نامه ای  با شهرداری های مرتبط  امکان  پذیر می باشد  که با این امر  قطعا میزان غرق شدگی ها  کاهش پیدا خواهد کرد.

 

کد خبر: 3960
  تاریخ خبر : 7 تیر 1399
 روابط عمومی
 875
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 67
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 5,940
  • بازدید دیروز : 10,021
  • کل بازدید : 9,624,712
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 18.117.196.184

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751