|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

کتابخانه های عمومی و تخصصی امری حیاتی در فرایند توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه

مدیر دفتر فن آوری اطلاعات و توسعه مدیریت شرکت گفت: کتابخانه های عمومی و تخصصی امری حیاتی در فرآیند توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه به شمار می روند.

به گزارش روابط عمومی، "عزیزاله مولائی" با بیان این مطلب اظهار کرد: انجام امور کتابخانه­ای و فعالیت­های مرتبط با کتابخوانی یکی از مواردی است که هرساله در برنامه عملیاتی مصوب شرکت لحاظ می­گردد. همچنین کسب دانش به ابزارهایی نیاز دارد که مهمترین آن ها کتاب می باشد. تجارب جهانی نشان می­دهد رشد و توسعه تمدن­ها، ریشه در بالندگی فکری و فرهنگی آنها دارد و بدون ارتقاء فرهنگ کتابخوانی در جوامع نمی­توان به رشد هیچ تمدنی دل­خوش کرد.

وی با بیان اینکه کتابخانه درگسترش دانش و ارتقاء میزان آگاهی­های عمومی نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: مطالعه یک عنصر اصلی و ضروری در زندگی می­باشد و می بایست والاترین جایگاه را درگستره فردی و اجتماعی دارا باشد. لذا، نقش سازمان ها و ادارات در ترویج و توسعه فرهنگ کتاب وکتابخوانی بسیار موثر می­باشد.

مولائی همچنین افزود: گرچه در دنیای امروزی دسترسی به اطلاعات به شکل گسترده­ای برای اکثر افراد و اقشار جامعه وجود دارد و بسیاری بر این باور هستند که با استفاده از رسانه­های عمومی و فضای مجازی دسترسی به هرگونه اطلاعات در هر زمینه­ای فراهم است، اما مطالعه کتاب همچنان ضروری به نظر می­رسد؛ چرا که حاصل فکر و اندیشه نویسنده آن کتاب را به ما نشان می دهد.

مدیر دفتر فن­آوری اطلاعات و توسعه مدیریت شرکت با تاکید بر اینکه امروزه، کتاب و کتابخوانی و میزان گرایش به مطالعه، یکی از شاخص های توسعه به شمار می رود، یادآور شد: شایسته است در جامعه فضا و فرهنگی به وجود آید که کتاب خواندن و کتاب خریدن از یک کار تشریفاتی و تزئینی به یک نیاز واقعی و از روی احساس خلاء صورت پذیرد. در همین راستا،کتابخانه های عمومی و تخصصی به عنوان سازوکاری حیاتی در این زمینه (به ویژه در فرایند توسعه فرهنگی واجتماعی جامعه) شناخته شده­اند.

وی ادامه داد:کتابخانه شرکت آب منطقه­ای تهران با هدف گردآوری منابع عمومی و تخصصی و ایجاد دسترسی برای مخاطبین (همکاران شرکت و سایر مراجعین مرتبط) به منابع دانشی مزبور ایجاد شده و پس از تغییر تحولات شکلی، محتوایی و مکانی؛ در حال حاضر در محوطه ستادی شرکت قرار داشته و فعالیت می نماید.

 مولایی موجودی کتاب های واقع در کتابخانه شرکت را حدود 4 هزار و 300 جلد کتاب فارسی، 5 هزار جلد کتاب لاتین و 300 جلد نشریات و پایان نامه دانست و گفت: کتاب­های تخصصی در موضوعاتی از جمله مدیریت، هیدرولیک، مکانیک سیالات،هیدروئولوژی، زمین­شناسی، زمین­و­خاک، ساختمان، عمران، آبخیزداری، آزمایشگاه، آب و فاضلاب، آب­های زیرزمینی، آب های سطحی، آبیاری و زهکشی، هواشناسی، لوله کشی، سدها، سیل، نقشه برداری، رایانه، آمارتبخیر، آماربارندگی، آمارکیفیت، اقتصاد، فیزیک، شیمی و  ریاضیات طبقه بندی شده­اند.

وی در خصوص کتاب­های عمومی در کتابخانه عنوان کرد: این کتاب ها شامل فرهنگ، لغت نامه، تاریخ، فلسفه، ادبیات، طب سنتی، مذهبی، جامعه شناسی، دین شناسی،روانشناسی، خانواده،آموزش و پرورش، بیوگرافی، هنر، داستان، علوم اجتماعی، علوم سیاسی و غیره می­باشد. 

مدیر دفتر فن­آوری اطلاعات و توسعه مدیریت تعداد کتاب های امانت گرفته شده از سال 1394 تاکنون را  1506  عدد عنوان کرد وافزود: میانگین تعداد مراجعه­کنندگان همکار در یک هفته کاری  15 الی 20 نفر و مراجعه کنندگان غیرهمکار یک هفته کاری 3  الی 5 نفر  می باشد.

                                                                                              

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص عناوین اهم اقدامات انجام شده در زمینه کتاب و کتابخوانی از سال 94 تا آبان ماه 98 اظهار کرد: افزایش آمار امانت دهی کتاب ها به مراجعین، اجرای طرح میز مهربانی کتاب و توسعه آن در صف و ستاد و ترویج فرهنگ اهداء و به اشتراک گذاری کتاب ها، ثبت تجربه اقدام به اجرای طرح میز مهربانی کتاب و انعکاس آن به شرکت مادرتخصصی، انعکاس اقدامات مربوط به فعالیت های کتابخانه و کتاب و کتابخوانی در فصلنامه داخلی مدیریت دانش شرکت و نشریه پیام آب، دعوت از مدیران و کارکنان شرکت جهت حضور در برنامه بازدید از کتابخانه، شناسائی فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی (مولفین کتاب؛ کتابخوان های برتر؛ فعالان اجرای طرح میز مهربانی کتاب؛ فعالان در ترویج فرهنگ دانش محوری و توسعه فرهنگ کتابخوانی)، تهیه و ارسال گزارشات مدنظر شرکت مادرتخصصی در زمینه فعالیت های کتاب و کتابخوانی، درج فراخوان (بذر) پیشنهاد در زمینه کتابخوانی و در دست ارزیابی بودن پیشنهادهای دریافتی،  تعمیرات تجهیزات کتابخانه، ساماندهی وچینش صحیح کتابها براساس تفکیک موضوع، اطلاع رسانی تدریجی کتاب های جدید افزوده شده به منابع دانشی کتابخانه، ثبت اطلاعات کتاب ها در زیرسیستم ”نهاد کتابخانه“ را می توان از جمله اقدامات در سال های مذکور دانست.

مولایی همچنین با بیان اینکه  فعالیت هایی در هفته کتاب و کتابخوانی در سال جاری در شرکت صورت گرفته است گفت: درج مطلب علمی – آموزشی در زمینه کتاب و کتابخوانی در نشریه پیام آب شرکت، درج بنر الکترونیکی (تصویر) در صفحه اول پورتال داخلی با محوریت کتاب و کتابخوانی، ارسال پیامک تبریک هفته کتاب و کتابخوانی به همکاران، درج پیام دانشی با محوریت کتاب و کتابخوانی در صفحه اول سیستم اتوماسیون اداری، ارسال یک نسخه کتاب الکترونیکی از طریق سیستم پیام در اتوماسیون اداری به همکاران و اعلام فراخوان دریافت نظرات همکاران، درج شعارهای دانشی با محوریت کتاب و کتابخوانی در سربرگ نامه های اداری، تهیه گزارش درخصوص کتابخانه شرکت و ارسال طی نامه به حوزه های سازمانی از جمله این موارد می باشد.

مدیر دفتر فن­آوری اطلاعات و توسعه مدیریت شرکت در پایان خاطر نشان کرد:  اضافه نمودن کتاب های جدید و متنوع به کتاب های موجود کتابخانه (با نیازسنجی و جهت دهی به تامین کتاب ها)، برقراری ارتباط با نهادهای مرتبط جهت دریافت کتاب بمنظور غنی تر نمودن منابع دانشی کتابخانه، استمرار معرفی کتاب های خواندنی از طریق بسترهای ارتباطی  جهت بهره برداری همکاران، استمرار ارسال فایل کتاب های الکترونیکی از طریق بسترهای ارتباطی جهت بهره برداری همکاران، اولویت بندی و اجرای پیشنهادهای مرتبط با حوزه کتابخوانی و نیز تکمیل ثبت کتابها در زیرسیستم نهاد کتابخانه را می توان از فعالیت های پیش رو در حوزه کتابخانه  نام برد.

کد خبر: 3601
  تاریخ خبر : 6 آذر 1398
 روابط عمومی
 656
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 61
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 4,907
  • بازدید دیروز : 29,752
  • کل بازدید : 9,886,373
  • آخرین به روزرسانی : 12 اردیبهشت 1403 12:03:57
  • شناسه IP شما : 13.59.100.42

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751