در کارگاه آموزشی با موضوع ارتباط موثر عنوان شد:
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "منوچهر گودرزی" در کارگاه آموزشی با موضوع ارتباط موثر با بیان این مطلب اظهار کرد: ارتباط فرآیندی است، که در آن تبادل اطلاعات، افکار و احساسات بین مردم از طریق صحبت کردن، نوشتن و یا زبان بدن صورت می گیرد. زمانی رخ می دهد که، مطلب انتقال داده شده از سمت طرف دریافت کننده درک شده باشد. اهداف ارتباط موثر شامل ایجاد یک درک مشترک، تغییر رفتار و کسب اطلاعات می باشد.
وی در خصوص اجزاء ارتباط موثر تصریح کرد: ارتباط موثر با رمزگذاری و مهارت انتقال درست پیام در یک مسیر روشن و مستقیم، به گیرنده پیام آغاز می گردد که به گیرنده اجازه رمزگشایی درست از پیام را می دهد. رمزگشایی یکی از مولفه ها و البته مهارت های ارتباط موثر است. و همچنین مورد نیاز گیرنده پیام است. تا از دریافت درست و درک پیام ارسال شده اطمینان حاصل شود. کلید یک رمزگشایی درست این است که مخاطب را بخوبی بشناسیم. همینطور برای یک رمزگشایی صحیح نیاز به خوب گوش کردن داریم.
گودرزی با بیان اینکه سلول بنیادین انسانیت انسان کلمه است و کلام مهم است، افزود: اگر کلمه بدی بخواهید بگوئید اول حال خودتان بد می شود و بعد حال دیگران را بد می کنید و اگر از کلمات پاک استفاده کنید به سمت بالا می روید.
شناخت گیرنده ارتباط، اثر بخشیِ آن را بهبود می بخشد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شناخت گیرنده ارتباط، اثر بخشیِ آن را بهبود می بخشد، یادآور شد: این شناخت شامل سن، جنسیت، منطقه جغرافیایی، توانایی فکری و سبک زندگی گیرنده می باشد. به عنوان مثال، وقتی شما با یک کودک ابتدایی در خصوص مزایای مسواک زدن صحبت می کنید، می بایست از کلمات و لحن صحبت متفاوتی نسبت به یک نوجوان و یا بزرگ سال استفاده نمایید. در این صورت ارتباط موثر بین شما رخ می دهد. و پیامتان به درستی درک می شود.
گودرزی ضمن اشاره به اینکه احساسات می تواند در ارتباط موثر تاثیر گذاشته یا اختلال ایجاد کند وزمانی که فرستنده پیام عصبانی است، ممکن است در ارسال پیام او تاثیر منفی بگذارد، گفت: همینطور اگر گیرنده ناراحت است و یا با پیام فرستنده موافق نباشد، ممکن است در انتقال درست پیام اختلال ایجاد کند. و فرستنده نتواند به خوبی پیام خود را منتقل کند. چرا که ممکن است در ادامه فرستنده نکات متفاوتی را در نظر گرفته باشد. توجه به احساسات، زبان بدن و موانع مفهومی در ارتباط موثر ضروری است.
وی در پایان با تاکید بر اینکه هدف اصلی از برقراری ارتباط، انتقال پیام است و این پیام می تواند به صورت کلامی یا غیرکلامی منتقل شود خاطر نشان کرد: در واقع یک پیام را می توان به صورت آشکار یا ضمنی منتقل کرد. هر گونه اشکالی در انتقال پیام می تواند باعث اختلال در ارتباط گردد. برای مثال ممکن است پیام به صورت کامل منتقل نگردد یا این که یک نفر پیامی را ارسال کند ولی فرد مقابل مفهوم دیگری را دریافت نماید. یا حتی کسی پیامی را بفرستد ولی دیگری هیچ پیامی را دریافت نکند. از این موارد معمولاً به عنوان «سوءتفاهم» یاد می شود. یک ارتباط موثر ارتباطی است که راه را بر سوء تفاهم های احتمالی ببندد.