|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ارتقایی: افت 15 متری آب های زیرزمینی دشت ورامین طی 13 سال گذشته

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: سطح آب های زیرزمینی در دشت ورامین و شهریار در 13 سال گذشته بیش از 15 متر افت کرده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس "خسرو ارتقایی" روز دوشنبه (4 خردادماه 94) در جریان بازدید تعدادی از خبرنگاران از پدیده فرونشست دشت ورامین با اعلام این خبر گفت: فرونشست اراضی دشت ورامین پدیده ای نیست که تنها در یکی دو سال اخیر رخ داده باشد بلکه این پدیده به دلیل افزایش میزان برداشت آب از سفره های زیر زمینی طی 40 تا 50 سال و چاه های غیر مجازی که در دهه اول پس از پیروزی انقلاب حفر شده و کماکان نیز ادامه دارد به وجود آمده است.

وی افزود: افزایش میزان برداشت آب از سفره های زیر زمینی باعث شده تا آبخوان ها که سدهای آب در زیر زمین محسوب می شوند از آب تخلیه شده و سطح آب به شدت افت کند.

وی اظهار کرد: سطح آب تنها در دشت ورامین و در 13 سال گذشته، بیش از 15 متر افت کرده است که اگر نسبت به سال 1350 آن را مقایسه کنیم خواهیم دید که این افت سطح آب بیش از 100 متر است و همین امر سبب شده تا آب از دسترس مردم خارج شده و برای دست یابی به آب لازم است که چاه ها کف شکنی شود.

ارتقایی با بیان اینکه پایین رفت سطح آب در سفره های زیر زمینی سبب می شود تا بر اثر وزن لایه های بالایی، خاک نشست کند، یادآور شد: در نتیجه این پدیده، خاک دیگر قادر به ذخیره آب در داخل خود نخواهد بود و ذخایر آبخوان تا ابد از بین می رود.

وی گفت: به منظور مقابله با برداشت بی رویه آب، سالانه 400 حلقه چاه آب غیرمجاز مسدود می شود ولی این فعالیت با توجه به حجم وسیع مشکل و حفاری های غیرمجاز جوابگو نیست.

ارتقایی تصریح کرد: سالانه 150 میلیون مترمکعب کسری بیلان آب در 9 دشت استان تهران وجود دارد و علاوه بر آن، عقب ماندگی و کسری مداومی از سال های گذشته بالغ بر 600 میلیون مترمکعب در استان تهران ثبت شده که تلاش می شود تا با برنامه ریزی مناسب هر ساله 150 میلیون مترمکعب از این کمبود جبران شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران سپس با اشاره به تصویب طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در شورای عالی آب کشور تصریح کرد: شورای عالی آب برای رفع این کمبود 15 پروژه را به تصویب رسانده که 11 مورد آن از وظایف آب منطقه ای استان تهران است که با عمل به آن می توان بخشی از کمبودها را برطرف کرد.

ارتقایی نصب بیش از یک هزار دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه های آب را به عنوان یکی از راه های کاهش کمبود آب در استان تهران و درذیل طرح احیاء و تعادل بخشی ذکر کرد و گفت: هم اکنون 200 میلیون مترمکعب مازاد برداشت از چاه های مجاز در سطح استان تهران وجود دارد که با نصب کنتور هوشمند آب و کاهش میزان برداشت آب از سفره های زیر زمینی، 40 تا 50 میلیون متر مکعب کمبود آب جبران می شود.

ارتقایی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات برای جبران کسری آب، تشکیل 30 واحد گشت ویژه بازرسی از مناطق مختلف و دشت های استان تهران است تا این گروه ها از هر طریق ممکن از حفر چاه های جدید جلوگیری کنند زیرا با حفر چاه های آب جدید 15 تا 20 میلیون مترمکعب به کمبود آب استان تهران افزوده می شود.

ارتقایی با اشاره به اجرای این طرح از ابتدای سال جاری گفت: بخشی از آب ها، سیلاب ها و حتی پساب جنوب تهران در فصول غیر زراعی باید به عنوان ذخیره سفره های زیر زمینی استفاده شود و از این طریق نیز می توان بالغ بر 50 میلیون مترمکعب آب را به سفره های زیرزمینی وارد نمود و آنها را تغذیه کرد.

وی بیان کرد: سازمان زمین شناسی نیز در طرح احیا و تعادل بخشی باید با رصد فرونشست، میزان آن را تعیین کرده و پهنه بندی فرونشست ها را مشخص کند تا بتوان برای مقابله با آن برنامه ریزی مناسبی صورت داد. وزارت جهاد کشاورزی نیز موظف شده تا ضمن به روز رسانی سند ملی آب با توجه به میزان خشکسالی رخ داده، نسبت به تشکیل تعاونی آب بران اقدام کند زیرا ما معتقدیم بدون کمک مردم و مسوولین محلی نمی توان کاری انجام داد.

ارتقایی با اشاره به تعداد چاه های مجاز و غیر مجاز استان تهران گفت: هم اکنون 14 هزار حلقه چاه مجاز در بخش کشاورزی، صنعت، خدمات، شرب و بهداشت داخل شهری و 22 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران وجود دارد. 

وی در پایان با بیان اینکه از این تعداد چاه آب غیرمجاز تنها 10 هزار حلقه چاه غیرمجاز در شهر تهران وجود دارد، گفت: البته در شهر تهران با چاه هایی که برای مصارفی مانند استخر و کارواش استفاده می شود مقابله نمی شود و حتی برای آنان پروانه نیز صادر می شود زیرا اگر مردم برای این امور نتوانند از آب زیر زمینی استفاده کنند، از آب تصفیه شده و شرب استفاده خواهند کرد.

کد خبر: 1056
  تاریخ خبر : 5 خرداد 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 5 خرداد 1394
 پرسنل شرکت
 817
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 40
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 10,704
  • بازدید دیروز : 28,285
  • کل بازدید : 9,862,418
  • آخرین به روزرسانی : 11 اردیبهشت 1403 13:11:15
  • شناسه IP شما : 3.15.147.215

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751