به میزبانی شرکت آب منطقه تهران؛

ششمین رویداد بین المللی همبستگی و همدلی سواد آبی برگزار شد

به منظور تداوم مسیر و گسترش دانایی و تقویت حس مسئولیت پذیری در میان نسل آینده، همزمان با سومین سال تعیین پنجم اسفند ماه به عنوان روزی برای تمرین مواجه صحیح با سیلاب، ششمین رویداد همبستگی و همدلی سواد آبی با محوریت "آب و تغییر اقلیم از ترسالی تا خشکسالی و هشدار"، به میزبانی شرکت آب منطقه تهران برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، این رویداد که پنج شنبه، پنجم اسفند به همت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، دبیرخانه ملی زمین شناسی و انسان و محیط زیست، شرکت مدیریت منابع آب ایران، شرکت آب منطقه ای تهران و گروه مهندسی- اجتماعی آبانگاه به عنوان مشاور علمی این رویداد، تعریف گردیده بود؛ مدیران روابط عمومی آب های منطقه ای، دبیران و  سرگروه های آموزشی کتاب انسان و محیط زیست به صورت مجازی گرد هم آمدند.

در این نشست اکبر شیرزادی معاون آموزشی و پژوهشی دفتر متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: طی سال های گذشته یک رخداد بزرگ رقم خورد که بر اساس آن و اسناد بالادستی می بایست علاوه بر آموزش و یادگیری مهارت دانش آموزان ارتقا یابد.

وی ادامه داد: طی این مدت آموزش و پرورش دروس تحولی را وارد نظام آموزشی کرد که یکی از این دروس کتاب انسان و محیط زیست  بود که هدف از آن ارتقا آگاهی دانش آموزان در خصوص مسائل آبی و زیست محیطی می باشد.

وی با اشاره به امضای یک تفاهم نامه پنج ساله میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت نیرو در سال 99 خاطرنشان کرد: این یک تفاهم نامه خوب  جهت گسترش سواد آبی در میان نسل آینده است و خود را مکلف می دانیم با هماهنگی وزارت نیرو این تفاهم نامه را پیش ببریم.

همچنین محمدرضا عزیزپور در ادامه گفت: طی دو سال گذشته با وجود همه مشکلات از جمله شیوع بیماری کرونا چراغی که در زمینه گسترش سواد آبی وطرح داناب در جامعه روشن شده، خاموش نگردیده است و تلاش می شود که این طرح ها به بهترین شکل ممکن ادامه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال ارتقای کیفی محتوای آموزشی کتاب انسان و محیط زیست هستیم که خوشبختانه همکاری های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

در بخش سخنرانی کلیدی این نشست، علی چاوشیان، مدیر مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری یونسکو، با ترجمه سخنرانی یامادا یوکی  از آموزش و پرورش کشور  ژاپن  که  به صورت آنلاین در این رویداد حضور یافته بود، پرداخت. یامادا یوکی ضمن اشاره به  اهمیت و کاربردی بودن کنوانسیون رامسر در خصوص حفظ محیط زیست به شرح فعالیت های آموزش و پرورش کشور ژاپن پرداخت و گفت:  به دلیل تغییر اقلیم در سراسر دنیا بیشتر کشورها چه کشورهای توسعه یافته و چه در حال توسعه روز به روز با مشکلات بیشتری در حوزه کمبود آب مواجه هستند و دانش آموزان به عنوان نسل آینده باید نسبت به محیط زیست خود آگاه باشند و  از نسل قبل از خود بپرسند برای از بین بردن محیط زیست خود چه اشتباهاتی را مرتکب شده و برای احیای آن چه تدابیری را طرح ریزی کرده اند.

 وی ضمن نمایش برخی صفحات کتاب دروس دانش اموزان در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان ادامه داد: فلسفه آموزش در ژاپن در هر مقطع متفاوت اما به هم پیوسته است. آموزش و پرورش ژاپن برای  این دروس کتاب مجزایی را تالیف نکرده بلکه در کتاب های درسی  سرفصل هایی برای  محیط زیست و انرژی های فسیلی تعریف کرده؛ به طور کلی در دوره ابتدایی سعی می کنیم به دانش آموزان بفهمانیم انسان برای بقا نیاز دارد که چیزهایی را از طبیعت بگیرد مثل نور خورشید  و باران و غیره،  دانش آموز در این مقطع یاد می گیرد برای ادامه حیات همه این‌ها چقدر مهم و ضرروی هستند. در مقطع راهنمایی یا متوسطه اول،  آموزش و پرورش به او می آموزد هر کسی برای حفظ و پایداری محیط زیست چه کارهایی انجام دهد تا کمترین آسیب  به محیط زیست خود برساند و این که مشکلات چگونه می تواند باعث تهدید محیط زیست شود. درمقطع دبیرستان بعد از این که با محیط زیست خود و اهمیت آن آشنا شد به او انگیزه و هدف داده می‌شود تا با مطالعه و کنکاش به حل این معضل بپردازد و در این زمینه رشته تحصیلی و شغلی  متناسب با محیط زیست را برگزیند.

یامادا یوکی  توضیح داد: معلمان ژاپنی سعی می کنند به دانش آموزان بگویند که توسعه همواره هزینه بر است. او در مدرسه با کل کشورها و موقعیت های محیط زیستی آنها آشنا می شود.

در این نشست که به مدت پنج ساعت طول کشید محمد علی بهرامی مسئول دبیرخانه راهبردی زمین شناسی و انسان و محیط زیست در پنل ارزیابی وضعیت استان ها در پیشبرد طرح سواد آبی، با دعوت از سرگروه های این استان ها، به شرح تجارب استان‌های  برتر سمنان، تهران و هرمزگان پرداخت و گفت: علیرغم شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن مدارس، معلمان این استان ها به طور جدی و هدفمند سعی در بالا بردن سواد آبی دانش آموزان و نیز ارائه دروس کتاب انسان و محیط زیست پرداختند و به صورت آنلاین هشدار های سیلاب و شیوه مواجه با آن را آموزش دادند.

در پنل گفتمان سرگروه های استانی و تعیین تم محوری سواد آبی برای سال تحصیلی بعد، مریم عابدینی، از مولفان کتاب انسان و محیط زیست، گفت: مطالعات بنیادی و تطبیقی  در زمینه محیط زیست می تواند منجر به این گردد  که با حفظ و نگهدای از منابع بی مانند آن، کره خاکی را برای مدت بیشتری قابل سکونت کنیم. در ادامه این پنل، همسو با شعار روز جهانی آب 2022، تم محوری سال تحصیلی بعد در طرح سواد آبی، ((آب های زیرزمینی، نادیدنی را دیدنی کنیم))، مورد پیشنهاد و تصویب قرار گرفت.

در پایان نشست، سپیده الهامی منش مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه تهران به عنوان میزبان برنامه، ضمن قدردانی از برگزاری ششمین رویداد بین المللی همبستگی و همدلی سواد آبی، اهمیت آن را برای فرزندان ایران زمین لازم و مهم دانست و امیدوار شد با تداوم چنین نشست‌هایی‌ بتوان سطح سوادی آبی را در بین نسل آینده گسترش داد.

وی در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و ایام خانه تکانی از کلیه معلمان خواست که مطالب لازم در خصوص مدیریت مصرف آب را به دانش آموزان و خانواده ها ارائه دهند.

شایان ذکر است این نشست با حمایت معنوی کمیسیون ملی یونسکو ایران، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، انجمن زمین شناسی ایران، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار شد.

کد خبر: 5283
  تاریخ خبر : 7 اسفند 1400
 186
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 204
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 11,035
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 16,999,572
  • آخرین به روزرسانی : 4 دی 1403 14:11:36
  • شناسه IP شما : 3.145.40.234

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751