|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

رئیس جمهور در بازدید از سد نم رود مطرح کرد :

لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی برای تسریع در روند تکمیل سد نم‌رود

رئیس جمهور در بازدید از سد نم رود بر لزوم همکاری همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط جهت تسریع در روند تکمیل سد نم رود تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "سید ابراهیم رئیسی" در این بازدید که با حضور "علی اکبر محرابیان" وزیر نیرو، "علیرضا فخاری" استاندار، "بهزاد پارسا" مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران و هیات همراه  انجام شد، اظهار کرد:  کار ساخت سد نم‌رود از سال 84 آغاز شده و نباید تاکنون به طول می انجامید.
رییس جمهور افزود: بنابراین همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط همچون استانداری و فرمانداری شهرستان در راستای جا به جایی و تملک اراضی روستای سله‌بن به منظور تسریع در بهره‌برداری از سد نم‌رود لازم و ضروری است.

پروژه سد نم‌رود در مرحله پایانی است/ ساخت روستای جدید در منطقه با همکاری بنیاد مسکن
همچنین در این بازدید علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با اشاره به این که پروژه ساخت سد نم‌رود در مراحل پایانی است، ابراز امیدواری کرد با تامین اعتبار مورد نیاز و حل مسائل موجود، این سد مهم در شرق تهران بزودی به بهره‌برداری برسد.
وی توضیح داد: افتتاح و بهره‌برداری از این سد نقش بسیار مهمی در تامین آب کشاورزی، صنعت و شرب در شهرستان فیروزکوه و سمنان ایفا می‌کند.
وزیر ادامه داد: پس از سال‌ها توقف در روند اجرای این طرح ، در سال  جاری تکمیل این پروژه مجدداً از سرگرفته شد، طی بازدیدی که سال گذشته انجام شد تصمیم‌های مهمی درباره پروژه اتخاذ شد و خوشبختانه سد در مرحله تکمیل نهایی است.
محرابیان با بیان اینکه بخش‌های کوچکی از سرریز باقی‌مانده که به زودی به پایان می رسد، تصریح کرد: مهم‌ترین مانع بهره‌برداری، موضوع تملک اراضی باقی‌مانده روستای سله بن دریاچه سد است که نیازمند تامین اعتبارات است.
وزیر نیرو گفت: 75 تا 80 درصد اراضی تملک شده است و انشاالله با اعتبارات پیش بینی شده، ساخت روستای جدید با همکاری بنیاد مسکن به اتمام می رسد.
وی افزود: بخشی از اراضی با اراضی جدید تعویض شده  و بخشی هم به صورت نقدی خریداری می‌شود  تا به زودی شاهد افتتاح این سد در پایان سال آینده باشیم.

نقش مهم سد نم رود در منابع و مصارف آب با توجه به خشکسالی

 "بهزاد پارسا " مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران نیز دراین بازدید با بیان اینکه این سد از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود:  همه توان شرکت آب منطقه ای تهران جهت تکمیل هرچه سریع‌تر آن به کار گرفته می‌شود، همچنین این سد ظرفیت تنظیم آب به میزان سالانه ۱۲۰ میلیون مترمکعب را دارا بوده و آب مورد نیاز حدود ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تامین خواهد کرد.

وی پیشرفت فیزیکی بدنه سد را 99 درصد  عنوان کرد و گفت: فعالیت های مربوط به تکمیل تاسیسات جانبی و جاده های جایگزین (به طول 18 کیلومتر شامل جاده ارجمند 6 کیلومتر، جاده سلمان 7 کیلومتر و جاده دریابک 5 کیلومتر)  در درست تکمیل می باشد.

پارسا همچنین توضیح داد: حریم دریاچه سد مذکور مساحتی بالغ بر هزار هکتار را در بر می‌گیرد که حدود 644 هکتار از مساحت یاد شده جزو مستثنیات بوده و می‌بایست تحت تملک شرکت آب منطقه‌ای تهران قرار گیرد که از این مساحت، حدود 530 هکتار تملک شده و حدود 114 هکتار آن باقی مانده که عمدتا متعلق به اراضی کشاورزی و روستای سله بن است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران در خصوص هزینه های احداث این سد گفت: کل هزینه های صورت گرفته از سال 1384 تاکنون شامل تملک و ساختمان نم رود بالغ بر 820 میلیارد تومان بوده و اکنون این طرح جهت تکمیل پروژه و تملک اراضی باقیمانده نیازمند مبلغ 3500 میلیارد تومان می باشد.

وی ادامه داد: همچنین برنامه جا به جایی روستای سله بن در قالب مبادله تفاهم نامه میان شرکت آب منطقه ای تهران و بنیاد مسکن و همراهی و همکاری مردم  این روستا در دست اقدام می باشد.

پارسا در انتها خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت بارش های کشور و استان تهران و خشکسالی های پی در پی وجود این منابع می تواند در مدیریت منابع و مصارف و عبور از تنش و بحران های پیش رو نقش مهمی را ایفا نماید.

گفتنی است، سد نم‌رود بر روی رودخانه نم‌رود در 18 کیلومتری شمال‌غرب شهرستان فیروزکوه و حدود 2 کیلومتری پائین دست روستای سله‌بن به منظور تأمین بخشی از نیاز آب کشاورزی دشت‌های گرمسار، ایوانکی و چزکین، آب شرب و صنعت شهرستان گرمسار و توابع و همچنین نیاز آبی صنعت شهرستان فیروزکوه در حال احداث می باشد.

کد خبر: 6562
  تاریخ خبر : 28 دی 1402
  آخرین به‌روزرسانی : 30 دی 1402
 شیخ الاسلامی
 227
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 100
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 13,297
  • بازدید دیروز : 34,886
  • کل بازدید : 9,774,747
  • آخرین به روزرسانی : 8 اردیبهشت 1403 19:55:29
  • شناسه IP شما : 3.138.110.119

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751