|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

آخرین جلسه کمیته مدیریت بحران در سال 99 برگزار شد

آخرین جلسه کمیته مدیریت بحران در سال 99 به منظور آمادگی بیشتر شرکت آب منطقه ای تهران در مواجهه با سیلاب های احتمالی در ایام نوروز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "علیرضا خانی زاد" رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل از همکاری کلیه اعضای کمیته در برگزاری منظم و مفید جلسات تقدیر و تشکر کرد و گفت:  این جلسه بابت یادآوری و ایجاد آمادگی بیشتر واحدهای عملیاتی شرکت و اعلام نقطه نظرات همکاران در این واحدها و مقابله با حوادث احتمالی در ایام تعطیلات عید نوروز برگزار شده است.

درادامه جلسه، "محمدرضا خانیکی" مدیر دفتر مطالعات پایه شرکت با اشاره به سامانه بارشی قوی روزهای پنجشنبه و جمعه (21 و 22 اسفندماه) که حدود 35.3 میلیمتر بارندگی را به ثبت رساند، گفت: طبق گزارش ایستگاه های باران سنجی شرکت، امسال حدود 226 میلی متر بارندگی در سال آبی سال جاری به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته11 درصد کاهش و نسبت به بلند مدت حدود 26 درصد افزایش داشته است که بیشترین میزان بارش ها در حوزه شمال شرق و حوزه آبریز سد لار و لتیان و بخشی از فیروزکوه بوده است و انتظار می رود که بارندگی های اردیبهشت و فروردین سیر افزایش میزان باران را به صورت نرمال ادامه دهد.

خانیکی با اشاره به نقشه پوشش برفی تا بهمن ماه سال جاری، گفت: میزان ذخایر آبی حاصل از بارش برف در همه حوزه های آبخیز بجز سد لار با روند کاهشی روبرو بوده است اما سد لار با حدود 40 درصد حجم آب معادل نسبت به سال گذشته، تنها حوزه آبخیز افزایشی بوده است.

وی ضمن ارائه گزارشی از میزان بارش و دمای کشور از 18 اسفند تا 20 فروردین، میانگین میزان بارش ها را در استان تهران در محدوده نرمال پیش بینی کرد و در خصوص نمودار دما نیز افزود: میانگین دمای استان تهران از 25 اسفند تا 6 فروردین در محدوده زیر نرمال و از 15 فروردین به بعد بالاتر از حد نرمال خواهد بود.

مدیر دفتر مطالعات شرکت در خصوص اقداماتی که برای پیشگیری از وقوع سیلاب در تعطیلات نوروزی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: استان تهران به طور کلی به 9 منطقه تقسیم بندی شده و 9 اکیپ پایش و رصد نیز در این منطقه ها مستقر گردیده است، به علاوه حدود 100 نفر متصدی ایستگاه های هواشناسی نیز رصد کننده منطقه هستند و اخبار و اطلاعات منطقه را به صورت لحظه ای گزارش می دهند.

خانیکی با بیان اینکه 45 ایستگاه باران سنجی استان، مجهز به دیتالاگر هستند و از این طریق میزان بارش ها به صورت شبانه روزی، لحظه ای و آنلاین  رصد و کنترل می شوند.

مدیر دفتر مطالعات پایه در ادامه افزود: تا کنون 26 ایستگاه سطح سنجی آنلاین مجهز به دیتالاگر شده اند و تغییرات سطح آب رودخانه ها را به صورت لحظه ای رصد می کنند. همچنین متصدیانی برای رصد و پایش رصد و پایش وضعیت آب و هوا در طول مدت تعطیلات نوروز در سطح استان مشغول به کار می باشند.

در ادامه جلسه، "جواد غفاری" مدیر دفتر مهندسی رودخانه با بیان اینکه در حوزه مهندسی رودخانه ها 16 اکیپ فعال در حال رصد و پایش رودخانه های استان تهران می باشند و چندین بیل مکانیکی در منطقه حضور دارد، تصریح کرد: در سال 99 مساحتی بالغ بر یک میلیون متر مربع از بستر رودخانه ها لایروبی شد و با همکاری شهرداری ها، دهیاری و فرمانداری های سراسر استان تهران بخشی از پل های غیر مجاز نیز شناسایی و تعداد 671 مورد از نقاط حادثه خیز از بستر رودخانه ها به روز رسانی گردید که اقدامات لازم جهت رصد و پایش این مناطق در ایام تعطیلات نوروز در دست اقدام فوری قرار گرفته است.

غفاری با بیان اینکه طی سال جاری 36 سند مالکیت توسط شرکت آب منطقه ای تهران و با همت امورهای منابع آب اخذ شد و مساحتی بالغ بر سه هزار و 626 هکتار تحت مالکیت شرکت آب منطقه ای تهران قرار گرفت، افزود: از ابتدای سال 99 تا کنون 449 مورد رفع تصرف توسط شرکت آب منطقه ای انجام و در نتیجه مساحتی بالغ بر 60 هکتار آزادسازی بستر رودخانه اتفاق افتاده است که این رفع تصرفات تاثیر به سزایی در کنترل سیلاب های احتمالی در فصول پر بارش سال از جمله فصل بهار خواهد داشت.

"محمد شهریاری" مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برقابی شرکت نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت سدهای استان تهران در سال 99، تصریح کرد: از ابتدای سال آبی امسال میزان آب ورودی به سدهای چهارگانه استان تهران 410 میلیون متر مکعب بوده است که در مقایسه با 433 میلیون متر مکعب سال گذشته با حدود 5 درصد کاهش ورودی به مخازن سدها روبه رو بوده ایم.

شهریاری  در ادامه با اشاره بر اینکه موجودی مخازن سدهای پنچ گانه استان در حال حاضر 575 میلیون متر مکعب می باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با 65 میلیون متر مکعب کاهش ذخیره روبرو بوده است، اظهار کرد: در خصوص تامین آب شرب و کشاورزی با توجه به سیاست ها و برنامه های منابع و مصارف جهت بهره برداری از مخازن، باید مدیریت مصرف بهینه را در استفاده از مخازن در نظر داشته باشیم تا در فصول پر مصرف سال با مشکل بحران آب مواجه نشویم.

وی با بیان اینکه بارندگی های اخیر تاثیر مثبتی در روان آب ها داشته است، مقایسه ای در خصوص میزان بارش برف در سدهای پنجگانه کرد و گفت: در روزهای بارانی حجم پساب ورودی به کانال از محل تصفیه خانه جنوب شهر تهران از طریق سازه های انحراف آب واقع در کانال در محل رودخانه سرخه حصار و سازه های  تعبیه شده پیش از شهرک قیامدشت کنترل و بخشی از حجم پساب ورودی به کانال به رودخانه و مسیل طبیعی هدایت می گردد تا امکان جمع آوری بخشی از سیلاب ها از طریق کانال فوق فراهم آید، همچنین یک دستگاه بیل مکانیکی به طور شبانه روزی در محل ورود سیلابها مستقر گردیده و کانال را لایروبی می نماید.

 

 

 

کد خبر: 4578
  تاریخ خبر : 27 اسفند 1399
 شیخ الاسلامی
 1029
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 52
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 10,496
  • بازدید دیروز : 39,447
  • کل بازدید : 11,120,102
  • آخرین به روزرسانی : 10 تیر 1403 11:24:11
  • شناسه IP شما : 3.145.154.13

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751