|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ارتقايي:‌تنها 10 درصد قيمت واقعي آب كشاورزي دريافت مي شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: قیمت تمام شده آب کشاورزی حدود 70 تومان است در حالی که با نرخ هفت تومان به فروش می رسد و اين مبلغ تنها 10 درصد از قيمت واقعي آب كشاورزي است.

به گزارش روابط عمومي شركت آب منطقه اي تهران، مهندس "خسرو ارتقایی" روز دوشنبه (18 آذرماه 92) در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اين مطلب اظهار كرد: با توجه به اينكه قیمت تمام شده آب کشاورزی حدود 70 تومان است اما تنها با بهاي هفت تومان به فروش می رسد و همين مساله سبب شده است تا مصرف بهينه و استفاده از روش هاي مكانيزه و نوين آبياري مورد توجه قرار نگيرد.

ارتقايي در اين نشست از پر کردن حدود 19 حلقه چاه غیر مجاز شهرداری در شهر تهران خبر داد و گفت: جای تاسف است که با توجه به هزینه ای که شهرداری برای حفر چاه ها كرده است، به هشدارهای شرکت آب منطقه‌ای برای عدم برداشت غیر مجاز داده توجه نکردند و به همين دليل شركت نيز مجبور شد تا طبق قانون برخی از چاه‌های غیر مجاز شهرداري را پر كند.

وي با اشاره به این‌که 9 حلقه چاه غيرمجاز شهرداری در منطقه 22 و حدود 10 حلقه نيز در سایر مناطق پر و مسلوب المنفعه شده است، گفت: تلاش مي كنيم تا در مناطق مختلف شهر تهران برای آبیاری فضای سبز به جاي آب خام از پساب استفاده شود.

وی تصریح کرد: ‌در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب با شهرداری منطقه 22 تفاهم نامه‌ای را منعقد کرده که براساس آن شهرداری تصفیه خانه فاضلاب را در تهران بسازد و از آن سالانه حدود 35 میلیون مترمکعب پساب برداشت نمايد.

مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای تهران تاکید کرد: در حال حاضر شهرداری تهران حدود 150 حلقه چاه مجاز و حدود 100 حلقه چاه غیرمجاز در سطح شهر دارد.

ارتقایی در مورد مناسب بودن کیفیت آب چاه‌های مورد استفاده شهرداری برای شرب گفت: متاسفانه از 9 رودخانه‌ای که در شمال تهران وجود دارد تنها رودخانه کن زنده مانده که با توجه به شرايط آبي كشور در مورد زنده بودن آن هم جای بحث وجود دارد.

وی افزود: رودخانه‌های دارآباد، دربند، گلاب دره، ولنجک و حصارک در طول زمان تبدیل به کانال‌های شهری شده اند و تنها رودخانه کن بخش آب شرب تهران را تغذیه می‌کند.

ساختمان‌ های ساخته شده در حریم سرشاخه های جاجرود تا ماملو به تدریج تخریب می شوند

مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به این‌که منابع آلودكننده زیادی در مسیر جاجرود تا تهران وجود دارد، تصريح كرد: براساس اولویت و در راستاي اجراي قانون با ساختمان هایی که در بستر رودخانه ساخته شده اند برخورد می‌شود كه در این راستا ساخت و سازهای غيرمجاز در حاشیه سد لتیان تخريب و جمع‌آوری شده اند.

ارتقایی با تاکید بر شدت برخورد قانوني با ساخت و سازهای جدید، اظهار كرد: هرگونه ساخت و ساز در حريم و بستر رودخانه ها غيرمجاز و غيرقانوني است و ساخت و سازهای قبلی نیز که از سرشاخه های رودخانه جاجرود تا سد ماملو صورت گرفته اند، به تدریج بر اساس دستور قضايي تخریب می‌شوند.

وی تصریح کرد: بعضی از رستوران ها که در مسیر مذکور احداث شده اند گاهی در نیمه های شب مواد آلاینده خود را به درون رودخانه می‌ریزند که با توجه به نقش شركت در بازدارندگی و همچنين نقش حاكميتي بر منابع آب، به شدت با آن ها برخورد خواهد شد. بر همین اساس نيز تعدادي از رستوران ها که موارد قانوني و زيست محيطي لازم را رعایت نمی‌کردند تخریب شده اند.

ارتقايي در همين رابطه تاکید کرد: در بستر، حریم کیفی و حریم کمی روان‌آب های جاجرود ، کرج تا طالقان حدود 2500 واحد وجود دارد که عموما غیر مجاز هستند. برخی نیز ممکن است در گذشته مجوز گرفته باشند اما این کار بدون هماهنگی با شرکت آب منطقه‌ای تهران انجام شده است.

انتقال آب بخشی از رودخانه دربند به کن

ارتقایی با بیان این‌که در تلاش هستيم تا آب بخشی از رودخانه دربند را به رودخانه کن منتقل نماييم تا خطر سیلاب نيز كاهش يابد، تصريح كرد: تغذیه دشت تهران براي ما بسيار مهم است و اين انتقال به رودخانه کن مي تواند اين هدف را محقق نمايد.

وی همچنين افزود: در بخش جنوب تهران چاه های منطقه یافت آباد، فیروز بهرام و احمدآباد مستوفی که آب جنوب غرب را تامین می‌کنند، برای تامین آب شرب استفاده می‌شوند و رودخانه کن نيز همچنان به تغذیه آبخوان دشت ادامه می دهد.

ثبات قیمت آب خام در دو سال گذشته

ارتقایی با تاکید بر این‌که قیمت آب خام در دو سال گذشته ثابت مانده است، گفت: متوسط نرخ هر مترمکعب آب خام بین 25 تا 35 تومان در بخش آب های سطحی است و اين در حالی است که قیمت تمام شده آن بسیار بالاتر از اين مقدار است.

به گفته وی قیمت تمام شده آب کشاورزی نيز حدود 70 تومان است در حالی که با نرخ هفت تومان به فروش می رسد.

ارتقايي يادآور شد: در مجموع سه میلیارد و 200 میلیون مترمکعب در سال از منابع آب های زیرزمینی برداشت می‌شود که بالغ بر 400 میلیون مترمکعب آن مربوط به برداشت از چاه های غیر مجاز است.

ارتقایی با اشاره به این‌که افزون بر 300  میلیون مترمکعب آب برداشت شده به صورت غیر مجاز در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: با توجه به این که این مساله با معیشت مردم در ارتباط است باید با تمهیداتی خاصی با آن برخورد شود.

توقف ارائه مجوز به چاه‌های غیر مجاز

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر وقفه اي در صدور پروانه برای چاه های حفر شده قبل از سال 85 كه قانون آن از دو سال پيش ابلاغ و اجرايي شده است، افتاده، گفت: با مشکلی که در دیوان عدالت اداری پیش آمده است درحال حاضر قادر به صدور پروانه به چاه های مشمول اين قانون نیستیم و امیدواریم این کار هرچه سريعتر صورت گیرد و اين دسته از چاه ها ساماندهی گردد.

مدیر عامل شركت آب منطقه‌ای تهران تاكيد كرد: از سال 84 تاکنون حق النظاره چاه های کشاورزی صفر است و با توجه به اينكه آب کشاورزی با حداقل قیمت تحويل داده مي شود و فاصله زیادی بین قیمت تمام شده و نرخ پرداختی دارد، مشكلاتي را براي شركت آب منطقه اي تهران پديد آورده است.

ارزانی آب کشاورزی، مانع مصرف بهینه

ارتقایی ادامه داد: به عنوان مثال در بخش کانال رباط کریم قیمت تمام شده آب 45  تومان است که تنها شش تومان از مشترک آب کشاورزی دریافت می‌شود  و استانداری نیز 20 تومان در این زمینه کمک می کند، اما تا وقتی که آب کشاورزی ارزان است مصرف بهینه اي نيز از سوي كشاورزان صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که از طریق فروش آب خام با نرخ مذکور تنها می‌توان حداقل نیازها برای تامین و نگهداری تاسیسات را برآورده کرد، گفت: نرخ تمام شده آب شرب در خط لار حدود 1000 تا 1200 تومان و در قمرود با توجه به این که پروژه از گذشته اجرايي شده و جدید نیست 500 تا 600 تومان برآورد می‌شود اما هزينه دريافتي به طور قطع با اين ميزان متفاوت خواهد بود.

شرط تامين آب شرب از سد ماملو ساخت تصفيه خانه هفتم است

ارتقایی با اشاره به اينكه در قیامدشت و شهرهای ورامین، پاکدشت تا جنوب تهران پیش بینی شده که از طریق سد ماملو نیاز آب شرب تامین شود، بيان كرد: این کار زمانی امکان پذیر است که تصفیه خانه هفتم وارد مدار بهره برداري شود. ما اميدواريم که تصفیه خانه هفتم تا پایان سال تکمیل شود.

مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای تهران در مورد کیفیت آب تامين شده از محل روان آب هاي سطحي نیز اظهار کرد: در سرشاخه های جاجرود، کرج، طالقان و لار حساسیت خاصی روی کیفیت آب داریم و تمام تلاش و سنجش هاي دقيق علمي برای حفظ کیفیت مناسب آب صورت می‌گیرد.

اوایل سال آینده با کمبود ذخایر آبی مواجه می شویم

ارتقایی با اشاره به این‌که در صورت نرمال بودن بارندگی ها از ابتدای سال آينده با کمبود ذخایر آبی مواجه می شویم، تايكد كرد:  صرفه جویی 20 درصدی در مصرف آب ضروري است و اگر مصرف کنترل نشود و میزان بارش‌ها نیز زیر حد نرمال باشد، به اجبار از چاه های جدید برای تامین آب شرب استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به احتمال وقوع وضعيت كاهش منابع آب، تصریح کرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا 50 حلقه چاه در مناطقی از شهر تهران که کیفیت آب مناسب است، حفر می‌شود كه در حال حاضر برای حفر 20 حلقه چاه مجوز صادر شده است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای تهران با اشاره به این که از ابتدای سال آبی جاری (از ابتداي مهر ماه 92) تاکنون 87 میلیمتر بارش در حوضه آبي تهران صورت گرفته که نسبت به سال گذشته حدود شش درصد و نسبت به دوره بلندمدت نيز حدود 10 درصد افزایش دارد، گفت: میزان بارندگی در سال آبی گذشته نسبت به سال پیش از آن 32 درصد و نسبت به درازمدت 12 درصد منفی بوده است.

ارتقایی با اشاره به این‌که حجم روان‌آب ها از ابتدای مهرماه امسال تاکنون نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 28 درصد منفی است، گفت: ‌درحال حاضر حجم ذخایر سدها 427 میلیون مترمکعب است که 118 میلیون مترمکعب آن مربوط به سد ماملو می‌ شود.

وی تصریح کرد: با توجه به این که حجم ذخایر سدها در زمان مشابه در سال قبل 660  میلیون مترمکعب بوده است، 235 میلیون مترمکعب کمبود منابع آبی داریم و درحال حاضر 40 درصد از آب مورد نیاز تهران از طریق چاه ها و 60 درصد از طریق روان‌آب ها تامین می‌شود. پيش از اين حدود 70 درصد آب شرب تهران از طریق روان‌آب ها و 30 درصد از چاه تامین می شد اما در حال حاضر با توجه به کمبود آب و کمبود تاریخی ذخایر سدها از میزان آب‌های سطحی در تامین نیاز آب شرب تهران کاسته شده است.

مدیر عامل شركت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به این‌که 235 میلیون مترمکعب کمبود ذخیره آبی داریم گفت: اين ميزان کمبود آب حدود یک سوم منابع آبی در نظر گرفته شده برای تهران است و می توان گفت كه 30 درصد از ذخایر سدهاي پنج گانه كاهش يافته است.

کمبود اعتبار مانع انتقال آب فراری لار به لتیان

ارتقایی در مورد برنامه هاي در نظر گرفته شده برای جلوگيري از فرار سد لار و مطالعات انجام شده در این زمينه، تاکید کرد: در راستای انتقال آب فراری از سد لار به حوزه کلان و سد لتیان اقداماتی در حال انجام است و مقداری آب به سد لتیان پمپاژ مي شود، اما متاسفانه در لایحه بودجه 93 اعتبار قابل توجهی برای این موضوع دیده نشده است. در صورت تصویب طرح و تامین اعتبار آن عمليات اجرايي آغاز مي شود و آب بخشی از سد لار به لتیان انتقال داده مي شود.

گفتني است كه در حال حاضر دو سوم آب از سد لار فرار می‌کند.

مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای تهران اظهار کرد: با همه تمهیداتی که اندیشیده شده برای انتقال آب در سامانه شرق میزان ذخایر آبی کمتر از حد مورد انتظار است و در مجموع حجم ذخایر به 55 میلیون مترمکعب می‌رسد.

ارتقایی با اشاره به این‌که پس از تکمیل تصفیه خانه هفتم سد ماملو وارد مدار خواهد شد، گفت: ‌سالانه 100 میلیون مترمکعب آب در مخزن سد ماملو ذخيره مي شود که براساس برنامه ریزی انجام شده با بهره برداری از تصفیه خانه هفتم، 70 میلیون مترمکعب آن به جنوب تهران و 30 میلیون متر مکعب به پاکدشت و ورامین منتقل می‌شود.

حدود 900 حلقه چاه پروانه گرفته اند

ارتقایی در پایان سخنان خود با اشاره به وجود 10 هزار حلقه چاه غیر مجاز درتهران گفت: تاکنون به حدود 900 حلقه چاه پروانه داده شده است که در صورت صدور مجوز برای بخشي از 10 هزار حلقه چاه و تعيين تكليف اين تعداد چاه غيرمجاز تا دو تا سه سال آینده، کمک شایانی به بخش آب شرب تهران خواهد شد و از برداشت اين آب برای مصارف دیگر جلوگيري مي شود.

کد خبر: 440
  تاریخ خبر : 20 آذر 1392
  آخرین به‌روزرسانی : 20 آذر 1392
 پرسنل شرکت
 1469
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 75
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 7,884
  • بازدید دیروز : 10,021
  • کل بازدید : 9,626,656
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 3.144.42.196

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751