|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران عنوان کرد:

وزارت نیرو زنگ خطر بی توجهی به استقرار جمعیت را به صدا درآورد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با تاکید بر اینکه وزارت نیرو باید زنگ خطر بی توجهی به استقرار جمعیت در استان تهران و مناطق همجوار را به صدا در آورد، گفت: به دلیل آلودگی های موجود چرخه سالم آب کاری بسیار دشوار گردیده است و روند فعلی باعث برهم خوردن تعادل وضعیت کمی و کیفی منابع آبی خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، خسرو ارتقایی در نشست منطقه ای کارگروه هایی اجرایی مدیریت جامع کیفیت منابع آب با تاکید بر اینکه امروزه به نام توسعه پایدار استان تهران را گرفتار ناپایداری های زیادی در عرصه آب و محیط زیست کرده ایم، ادامه داد: متاسفانه نقش وزارت نیرو به عنوان حاکمیت آب در طرح های ملی، منطقه ای و همچنین آمایش سرزمینی بسیار کمرنگ است و یا حداقل اثرگذاری چندانی ندارد.

وی یادآور شد: حداقل در دو دهه اخیر که بنده به شخصه درگیر مشکلات آبی خطه مرکزی کشور هستم، شاهدم که در تهیه طرح های منطقه ای کالبدی و ناحیه ای که توسط وزارت راه و شهرسازی در استان تهران و نیز استان های همجوار تحت عنوان طرح های مجموعه شهری تهیه شده است دغدغه های وزارت نیرو در مورد منابع کمی و کیفی آب مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران به برخی تصمیمات گرفته شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: در حدود 10 سال پیش شورای عالی معماری و شهرسازی طرح مجموعه شهری تهران را با جمعیتی 18 میلیون نفری و همچنین جمعیتی یک میلیون و 600 هزار نفری برای شهرهای جدید به منظور افق 1410 به تصویب رساند. در آن مقطع معاون وقت وزارت نیرو به صراحت اعلام نمود که برای چنین جمعیتی آب به میزان کافی وجود ندارد ولی در جلسات عنوان می شد که به هر حال این جمعیت روانه تهران خواهد شد و باید تدبیر مناسبی برای رفع این مهم بیندیشیم.

ارتقایی تصریح کرد: در این جلسات مقرر شد تا کمیسیون مشترکی از وزارتخانه های کشور، جهاد کشاورزی و نیرو برای جبران کمبود منابع آبی تشکیل شود. در نشست های این کمیسیون قرار شد تا برای جبران کمبودات موجود، از منابع بخش کشاورزی کاسته و آن را به سایر حوزه ها تزریق کنند. اقدامی که امروز شاهدیم در استان های البرز، قزوین و تهران گام به گام منابع آب کشاورزی را کاهش داده و آن را در بخش شرب مورد استفاده قرار می دهیم.

وی با تاکید بر اینکه چرخه بازگشت پساب به کشاورزی با سرعت زیادی صورت نمی گیرد، گفت: در تهران با تمام تلاش های صورت گرفته توانسته ایم تنها 200 میلیون مترمکعب از منابع جنوب تهران را به دشت های همجوار منتقل کنیم. وزارت نیرو باید زنگ خطر بی توجهی به استقرار جمعیت در استان تهران، دامنه جنوبی البرز و قزوین را برای مسئولان طراز بالای کشور به صدا در آورد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران خاطرنشان کرد: در آمایش سرزمینی ما نباید جمعیتی فراتر از وضعیت موجود را برای این مناطق بارگذاری کنیم چرا که در این مناطق به دلیل آلودگی های ناشی از محیط زیست، صنعت و... چرخه سالن آب کاری بسیار دشوار گردیده است و طرح های ما بسیار عقب تر از آن است که بتوانیم آبی را که مصرف می کنیم تصفیه کرده و به چرخه طبیعت، زراعت، صنعت و خدمات برگردانیم.

وی با تاکید بر اینکه ادامه روند فعلی باعث بهم خوردن تعادل وضعیت کمی و کیفی منابع آبی در عرصه دامنه های البرز خواهد شد، ادامه داد: در جلسات شورای آب باید بحث کیفیت آب و جلوگیری از آلودگی منابع سفره های زیرزمینی به شکل جدی پیگیری و جلوی افزایش جمعیت و بارگذاری های صنعتی و طرح های بزرگ کشور که متاسفانه همچنان در حال ادامه است گرفته شود.

ارتقایی یادآور شد: 30 سال پیش ما ممنوعیت 120 کیلومتری شعاع تهران را داشتیم ولی امروزه همچنان شاهد توسعه شهرک های صنعتی در اطراف تهران به بهانه های مختلف هستیم و متاسفانه تا همین یک دهه اخیر مسئولان استانی و محلی سبقت و مسابقه برای راه اندازی شهرک های صنعتی داشتند.

مشکلات جدی تهدیدکننده منابع آب شرب سالم بهداشتی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران به برخی از مشکلات آلودگی منابع آبی مناطق مختلف تهران اشاره کرد و گفت: هم اکنون در مسیر شرق به سمت جاجرود هشت هزار واحد ریز و درشت صنعتی مستقر هستند بدون اینکه برنامه ریزی مدونی برای جمع آوری فاضلاب های آن ها در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در جنوب تهران نیز سالیان متمادی است که پالایشگاه تهران منابع آب زیرزمینی را مورد تهاجم قرار داده است به طوری که در برخی از چاه های اطراف پالایشگاه مردم آب موجود در این چاه ها را به عنوان مواد نفتی به فروش می رساندند که البته در یک دهه اخیر با تلاش های آب منطقه ای تهران، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست آب های آلوده جمع آوری و نفت آن جداسازی می شود.

ارتقایی همچنین به آلودگی منابع آب سطحی نیز اشاره کرد و افزود: با اینکه در چند سال اخیر ما در حوزه رودخانه جاجرود نسبتا رویکرد حداقل توقف افزایش بار آلایندگی ها را داشته ایم اما به هر حال حوزه آبریز به شدت در معرض آسیب است. به طور مثال در جاده چالوس شاهد شهر شدن روستاها هستیم و منابع سطحی ما نیز به دلیل ورود آلایندهای فاضلاب های انسانی ناشی از افزایش جمعیت این مناطق به شدت در معرض آسیب های اجتماعی است.ب باید به

وی تاکید کرد: امروزه حدود 140 روستای پرجمعیت در حوزه کرج و جاجرود وجود دارد که شاید تنها در 20 روستا جمع آوری فاضلاب صورت می گیرد و مابقی همچنان فاضلاب های خود را وارد حوزه آبریز و رودخانه ها می کنند. بعضا عنوان می شود که مردم بومی این مناطق حق دارند تا از این منابع استفاده کنند ولی آنچه که در این مناطق در حال بارگذاری است شاید 10 درصد آن ها توسط بومی های منطقه صورت بگیرد ولی 90 درصد آن مربوط به مسافرانی است که در این مناطق حضور دارند و اقدام به ویلاسازی کرده اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران خاطرنشان کرد: بنابراین یکی از تهدیدهای جدی ما در آلودگی منابع آبی محدود سطحی، در رابطه با گسترش بی رویه مناطق مسکونی، شهری و روستایی در بالا دست رودخانه های است که حوزه آبریز تامین کننده منابع آب شرب ماست.

ارتقایی درپایان گفت: این مشکلات جدی ما را در بخش تامین منابع آب شرب سالم بهداشتی با تهدید مواجه کرده است بنابراین باید تلاش کنیم تا با برنامه ریزی مناسب بتوانیم از این آلایندگی های محیطی جلوگیری کنیم.

کد خبر: 1447
  تاریخ خبر : 27 شهریور 1395
 کاربر روابط عمومی
 870
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 64
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 897
  • بازدید دیروز : 10,764
  • کل بازدید : 9,679,538
  • آخرین به روزرسانی : 6 اردیبهشت 1403 00:04:30
  • شناسه IP شما : 3.145.93.210

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751