|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت اعلام کرد:

برگزاری سمینار امکان سنجی تخلیه رسوب سدها

سمینار امکان سنجی تخلیه رسوب سدها با رویکرد بهره گیری از تکنولوژی های جدید و بومی سازی آن برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، سمینار امکان سنجی تخلیه رسوب سدها با حضور  کارشناسان شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیران و کارشناسان دفاتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی، فنی، طرحهای توسعه منابع آب و امور نظارت بر بهره برداری و نگهداری از سدهای پنجگانه به همت کمیته تحقیقات (دفتر  مطالعات  پایه منابع آب) شرکت روز گذشته( 5 مردادماه 95) برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهندس "حسن برنا" مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت ، آشنایی با روش های نوین تخلیه رسوب، بومی سازی و نیز کاربردی کردن آن در رسوب زدایی سدهای پنجگانه  حوزه  عملکرد  شرکت  آب منطقه ای  استان تهران را هدف برگزاری از این سمینار دانست و گفت: باتوجه به  اعلام  نیاز  دفتر  بهره  برداری  و نگهداری از تاسیسات  آبی و برقابی  بعنوان  واحد بهره بردار و طرحهای عمرانی  ، این نشست  پیرو  سمینار  برگزار شده  مورخ 12 اسفندماه 94  با موضوع معرفی  روش های  انحصاری رسوب زدایی شرکت Sedicon  برگزار  گردید .

 وی با بیان اینکه این نشست در تلاش برای ارزیابی و امکان سنجی به کارگیری این روش ها در سدهای پنجگانه حوزه عملکرد شرکت آب منطقه ای استان تهران است، ادامه داد: کمیته تحقیقات ( دفتر مطالعات پایه منابع آب ) امکان این ارتباط بین مجریان آن و بهره برداران را فراهم کرده تا در ادامه تعامل و همکاری بیشتر براساس نیازها بین این دو بخش برقرار شود.

در ادامه  این نشست" کامران رحمتی" مدیر عامل  شرکت آنشان ،  نماینده انحصاری شرکت Sedicon خلاصه ای  از عملکرد شرکت  درخصوص سدهای  دامغان  و دز را  ارائه  نمود .

رعنا عراقی کارشناس  فنی  شرکت  آنشان  با ارائه  پروژه  تخلیه  رسوب  سد دز، تصریح کرد :طی جلسات برگزارشده با سازمان آب و برق خوزستان و بازدیدهای انجام شده از سد دز و با توجه به انباشت زیاد رسوبات در پشت سد در بیش از 50 سال گذشته و نزدیک شدن رسوبات به ورودی نیروگاه ، شرکت سدیکون طرح تخلیه رسوب از مخزن سد دز را با استفاده از سیستم Dredging  و از طریق حفر یک میکروتونل و تخلیه در تونل های سرریز را پیشنهاد نموده است . سیستم  Dredging یک سیستم  hydro – suction  می باشدکه بدون بکارگیری انرژی خارجی برای تخلیه رسوب و تنها از اختلاف فشار موجود بین تراز مخزن و خروجی لوله تخلیه و از نیروی ثقلی جهت تخلیه رسوب بهره می گیرد که شرکت سدیکون طرح خود را در قالب یک گزارش که شامل برآورد اقتصادی نیز می باشد به سازمان آب و برق خوزستان ارائه کرده است .

زهرا  مهدوی  کارشناس  فنی دیگر شرکت  مذکور  در ادامه  پروژه  تخلیه رسوب  سد دامغان  را ارائه  کرد و افزود :با توجه به کاربری سد دامغان به منظور تأمین آب کشاورزی و شرب و حیاتی بودن آب در منطقه سمنان و نیز بعلت انباشت زیاد رسوب با گذشت حدود 10 سال از بهره برداری این سد ، شرکت سدیکون با همکاری شرکت مدیریت منابع آب ایران و شرکت آب منطقه ای سمنان و بعد از جمع آوری اطلاعات و بازدید انجام شده ، استفاده از سیستم Dredging را جهت تخلیه رسوب سد پیشنهاد کرده است .

وی افزود: براساس این طرح تخلیه رسوب به دو شیوه اجرا خواهد شد. نخست اینکه تخلیه رسوب در محدوده دریچه تحتانی که انباشت حدود 5/9 متر رسوب در جلوی این دریچه کارآیی آن را دچار اختلال کرده انجام خواهد شد و دوم اینکه به منظور کاهش مصرف آب، یک حوضچه آرامش در پائین دست سد احداث خواهد شد که رسوبات در آن قسمت ته نشین شده و آب باقیمانده با میزان مواد معلق مجاز جهت مصارف کشاورزی و آشامیدنی استفاده می شود.

گفتنی است در پایان  این نشست  ،  حاضرین  درخصوص ارزیابی  و بررسی  اولیه نیازهای  سدهای پنجگانه  و امکان سنجی  تخلیه رسوب  ، برآورد  اقتصادی  و اثرات  زیست محیطی  سوالات  خود  را مطرح  نموده که  مدیر  عامل  و کارشناسان فنی شرکت  به سوالات حاضرین  پاسخ دادند .همچنین مقرر شد  شرکت  آنشان ضمن   همکاری  و تعامل  گسترده تر  با دفتر  بهره برداری  و نگهداری  از تاسیسات  آبی و برقابی  این شرکت  نسبت به ارائه  طرح های پیشنهادی خود درخصوص سدها  همچنین  کانال های  آبیاری  و زهکشی  استان تهران  براساس  اعلام نیاز  دفتر  بهره برداری  اقدام  کند .

کد خبر: 1410
  تاریخ خبر : 6 مرداد 1395
  آخرین به‌روزرسانی : 6 مرداد 1395
 کاربر روابط عمومی
 1298
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 57
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 3,834
  • بازدید دیروز : 18,373
  • کل بازدید : 9,426,600
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 44.204.218.79

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751