|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر دفتر حفاظت منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران تاکید کرد:

تشریح وضعیت مهم ترین طرح حفاظت از آب استان تهران

مجری طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی استان تهران روند پیشرفت و عملکرد این طرح را در هفت ماه نخست سال 94 تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس "مصطفی دهقان" امروز (شنبه) در جریان برگزاری سومین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان تهران که در محل استانداری تهران برگزار گردید، اظهار کرد: برنامه های ریزی های مشخص و هماهنگی های لازم بین دستگاه ها برای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی در استان تهران انجام شده است و این طرح در بخش هایی اجرایی و در بخش هایی منتظر اعتبار لازم است.

دهقان با اشاره به اینکه بودجه این طرح برای سال نخست در استان تهران نزدیک به 18 میلیارد تومان می باشد، گفت: درخواست ما از مسوولان، به ویژه استانداری تهران تخصیص هرچه سریعتر بودجه است تا از روند رو به رشد کاهش منابع آب های زیرزمینی جلوگیری شود.

دهقان همچنین یادآور شد: بر اساس این طرح و با وجود عدم تخصیص بودجه، با تلاش شرکت آب منطقه ای تهران، 30 اکیپ گشت و بازرسی در سطح استان آماده شده و از سه ماه گذشته در مناطق مورد نظر مستقر شده اند و هم اکنون نیز مشغول کار هستند.

دهقان با اشاره به افزایش دو برابری پر و مسلوب المنفعه کردن چاه های غیرمجاز در شش ماه نخست سال 94 در مقایسه با مدت مشابه سال های گذشته، گفت: از ابتدای سال 94 تاکنون بیش از 400 حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان تهران مسدود شده است که به طور متوسط ماهانه 70 حلقه چاه خواهد بود که این رقم دو برابر تعداد چاه های پر شده ماهیانه در سال های گذشته بوده که این مهم با وجود کمبود اعتبارات اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه قرار است تا یک هزار دستگاه کنتور هوشمند در چاه های آب نصب شود، گفت: در حال حاضر 394 کنتور هوشمند در چاه های کشاورزی نصب شده است و با همکاری مطلوب شرکت آبفای استان نیز یک هزار و 115 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه های تحت پوشش این شرکت نصب شده است.

وی اضافه کرد: این هزار دستگاه کنتور هوشمند به صورت اقساط بر روی چاه های مجاز نصب می شود و به هیچ عنوان رایگان نخواهد بود. ضمن اینکه 550 حلقه چاه نیز با هزینه مستقیم کشاورزان نصب و اجرا خواهد شد.

دهقان ادامه داد: تاکنون یک هزار حلقه چاه مجاز مورد بازدید قرار گرفته اند و 424 حلقه چاه غیرمجاز نیز شناسایی شده اند که در حال طی مراحل قانونی است.

مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران همچنین تصریح کرد: برنامه های لازم جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی استان تهران و برای هر بخش به طور دقیق و مشخص انجام شده است و منتظر تزریق بودجه و اعتبارات مورد نیاز است.

دهقان ساماندهی شرکت های حفاری، تشکیل بانک جامع آب های زیرزمینی توسط وزارت نیرو، استفاده از ظرفیت های گروه های مردم نهاد و گروه های آب بران، اجرای برنامه های فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، تشکیل بازار محلی آب که دشت ورامین- پاکدشت در سال نخست به عنوان پایلوت انتخاب شده است و ساماندهی برداشت آب توسط چاه های مجاز را از جمله برنامه های تدوین شده برای سال نخست اجرای طرح ملی احیاءو تعادل بخشی عنوان کرد.

دهقان  همچنین اظهار کرد: بر اساس آب قابل برنامه ریزی که از سوی وزارت نیرو ابلاغ شده است، استان تهران 758 میلیون مترمکعب آب قابل برنامه ریزی برای مصرف کشاورزی دارد که هم اکنون میزان برداشت از آب های استان برای این منظور به یک هزار و 82 میلیون مترمکعب می رسد که این رقم بالاتر از ظرفیت سفره های آب زیرزمینی است.

وی تاکید کرد: بر همین اساس، باید تعادل بخشی چاه های مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت اینگونه چاه ها و همچنین به روز رسانی برداشت چاه های آب بر اساس ظرفیت دشت های زیرپوشش مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل ادارات جهاد کشاورزی به ویژه در شهرستان ها می بایست سطح زیرکشت جدید در هر منطقه را به شرکت آب منطقه ای تهران اعلام کرده تا بر اساس این اطلاعات، میزان برداشت و آب قابل برنامه ریزی مشخص شود.

مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران و مجری طرح احیاء و تعادل بخشی در پایان سخنان خود اختصاص بودجه مورد نیاز طرح، دستور قطع برق چاه های غیرمجاز، قطع برق چاه های مجازی که از نصب کنتورهای هوشمند خودداری می کنند، مساعدت هرچه بیشتر فرمانداری ها برای نصب کنتورهای هوشمند و اعلام سطح زیرکشت محصولات در هر منطقه را از جمله خواسته های این طرح برای کاهش برداشت از منابع آبی استان تهران اعلام کرد. 

کد خبر: 1217
  تاریخ خبر : 25 مهر 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 27 مهر 1394
 کاربر روابط عمومی
 872
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 72
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 2,013
  • بازدید دیروز : 10,021
  • کل بازدید : 9,620,785
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 3.131.110.169

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751