|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران اعلام کرد:

حدود 650 میلیون مترمکعب کسری انباشته سفره های آب زیرزمینی تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: حدود 650 میلیون مترمکعب کسری انباشته در سفره های آب زیرزمینی استان تهران وجود دارد.

به‌گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "خسرو ارتقایی" امروز (دوشنبه) در حاشیه برگزاری نمایشگاه صنعت آب در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اگر طرح احیا و تعادل‌بخشی اجرا شود با توجه به اینکه در حدود 650 میلیون مترمکعب کسری انباشته داریم، قادر خواهیم بود 110 میلیون مترمکعب از آن را جبران کنیم.

ارتقایی با اشاره به اینکه تعداد چاه‌های غیرمجاز استان تهران بالغ بر 35 هزار حلقه است که چاه‌های خانگی و خدماتی را در بر می‌گیرد، گفت: با اجرایی شدن طرح احیا و تعادل‌بخشی در استان تهران یک هزار و 500 چاه غیرمجاز در این استان مسدود می‌شود.

وی ادامه داد: از چاه‌های غیرمجاز کمتر از 200 میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود که این مقدار در مورد هفت هزار حلقه چاه کشاورزی بالغ بر 131 میلیون مترمکعب خواهد بود.

ارتقایی با اشاره به اینکه میزان برداشت چاه‌های شرب خانگی بالغ بر 11 میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: ما پروانه‌های بهره‌بردای را در طرح احیا و تعادل‌بخشی بهینه خواهیم کرد.

ارتقایی با اشاره به این نکته که سالانه بیش از 150 میلیون مترمکعب از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت می‌شود که این میزان دو برابر حجم سد لتیان در حالت پر بودن است، تصریح کرد: اگر طرح احیا و تعادل‌بخشی اجرا شود با توجه به اینکه در حدود 650 میلیون مترمکعب کسری انباشته داریم، قادر خواهیم بود 110 میلیون مترمکعب از آن را جبران کنیم.

وی افزود: با بستن چاه‌های غیرمجاز اجازه نخواهیم داد بیش از 70 میلیون مترمکعب آب برداشت شود.

ارتقایی تعداد کنتورهای هوشمندی را که بر روی چاه‌های کشاورزی نصب خواهد شد، یک هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: 100 تا 120 مترمکعب از این کسری آب در سفره‌های زیرزمینی با اجرای طرح نصب کنتورهای هوشمند جبران خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در باره پروژه سد ماملو گفت: از مهر 93 با بهره برداری از این سد توانستیم بخشی از آب کشاورزی دشت‌های پاکدشت و ورامین را تامین کنیم و با وارد مدار شدن تصفیه‌خانه هفتم نیز هم اکنون دو هزار و 500 لیتر بر ثانیه آب به تهران منتقل می‌شود.

ارتقایی داشتن نواقصی در این پروژه را غیر قابل انکار دانست و گفت: با آمدن سد ماملو بالغ بر 70 میلیون مترمکعب آب به جنوب تهران و 30 میلیون مترمکعب هم به شهرهای جنوبی و شرقی استان تهران اختصاص داده شده است.

وی درباره سوالی مبنی بر مقدار پساب تحویل گرفته شده از تصفیه‌خانه جنوب تهران نیز گفت: آن مقدار پساب که در شهر تهران تحویل گرفته‌ایم به دشت‌های ورامین و پاکدشت انتقال داده‌ایم که بالغ بر 199 میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران سپس ادامه داد: البته ظرفیت تصفیه خانه جنوب تهران بالغ بر 7.5 مترمکعب بر ثانیه و مقداری معادل 200 میلیون مترمکعب در سال، پساب تولید می کند.

ارتقایی همچنین تصریح کرد: میزان پساب‌ها بستگی به مصرف آب در شهر دارد و خطوط جمع آوری فاضلاب که در شهر تهران اجرا شده است دارد که هنوز این انشعاب‌ها به شبکه متصل نشده و بنابراین مقدار پساب تولید شده بالغ بر 100 میلیون مترمکعب است.

وی میزان بارندگی در استان تهران را با توجه به پایان گرفتن سال آبی و آغاز سال آبی جدید، از ابتدای مهرماه 93 تا 31 شهریور ماه سال جاری را 305 میلیمتر اعلام کرد و گفت: این میزان بارندگی 12 درصد نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

ارتقایی میزان ذخیره آب سدهای استان تهران را به ترتیب در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب 148، 63، 63، 194، 141 میلیون متر مکعب اظهار و بیان کرد: مجموع آب ذخیره شده در سدهای پنجگانه تهران حدود 610 میلیون مترمکعب است که این میزان آب در مقایسه با شرایط نرمال حدود 170 میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد.

وی درباره آخرین وضعیت سد نمرود نیز گفت: این سد توسط شرکت اّب منطقه ای تهران در حال ساخت است که حدود 75 درصد پیشرفت داشته و به دلیل بودجه اندک، پیشرفت فیزیکی بالایی نداشته است؛ زیرا ما برای تکمیل پروژه نیاز به 160 میلیارد تومان اعتبار داریم که اعتبار ما در بودجه 14 میلیارد تومان بیشتر نیست، اما از نظر اجرایی مشکل خاصی وجود ندارد.

وی افزود: برای احداث این سد اختلافی با استان سمنان وجود ندارد، چراکه 10 میلیون مترمکعب از آب سد نمرود اختصاص به تهران دارد.

ارتقایی در ادامه، پروژه باروری ابرها را یک فعالیت مستمر در وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای تهران دانست و افزود: در صورتی که منابع مالی این طرح مشخص شود با همکاری موسسه تحقیقات آب این طرح اجرایی می‌شود.

ارتقایی بیان کرد: باروری ابرها در شرایط بسیار ایده آل 10 تا 15 درصد بارندگی را افزایش می‌دهد بنابراین انتظار معجزه از آن نمی‌توان داشت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران آخرین روش های باروری ابرها در تهران را روش‌های تلفیقی توسط ژنراتورهای زمینی همراه با باروری از طریق هلیکوپتر دانست و خاطر نشان کرد: باروری در چهار مرحله در مناطق غرب، ارتفاعات جنوب و جنوب شرق تهران به مدت سه بار با همکاری موسسه تحقیقات آب انجام شده که ارزیایی نتایج آن هنوز مشخص نشده است.

 

کد خبر: 1205
  تاریخ خبر : 7 مهر 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 7 مهر 1394
 کاربر روابط عمومی
 1064
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 39
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 1,340
  • بازدید دیروز : 10,021
  • کل بازدید : 9,620,112
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 3.144.26.83

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751